سال نو را ذهن آگاهانه آغاز کنیم

سال نو را ذهن آگاهانه آغاز کنیم

سال نو را ذهن آگاهانه آغاز کنیم


امسال فرصتی عالی پیش آمد تا سال نو را ذهن آگاهانه آغاز کنیم چرا که آغاز سال نو امسال مصادف شد با شروع قرن جدید و این شاید برای برخی از ما بهانه ای باشد برای تغییراتی که در ذهنمان به دنبال زمان مناسب انجام آنها می گشتیم. ولی آیا موفق به تحقق این تغییرات خواهیم شد یا شاید مجبور می شویم مثل زمان های دیگر این تحولات را بزرگتر از توانمان در نظر بگیریم.

به نظر من سال جدید فرصتی بی نظیر برای تمرین ذهن آگاهی یا مایندفولنس است. در این مطلب مدرسه ذهن آگاهی ، چند پیشنهاد برای آغاز سال نو همراه با ذهن آگاهی (Mindfulness) حضورتان تقدیم می شود که می توانید این پیشنهادات را گسترش داده و در بخش نظرات مطلب را پیگیری نمایید.

 

پیشنهاداتی برای آغاز سال نو ذهن آگاهانه

1- شروع با سادگی: در برخی از مواقع ، تلاش برای تغییرات گسترده می تواند باعث شکست شود. پس بهتر است با چیزهای ساده شروع کنید. به عنوان مثال هر روز صبح به مدت 5 دقیقه ذهن خود را با تمرین ذهن آگاهی مشغول کنید و سپس به تدریج آن را افزایش دهید.

2- تمرین مداوم: تمرین ذهن آگاهی مانند ورزش است ، برای اینکه به نتایج خوبی برسید باید آن را با مداومت انجام دهید. بنابراین سعی کنید هر روز به مدت چند دقیقه تمرین ذهن آگاهی انجام دهید.

3- تمرین در هر زمان و مکان: تمرین ذهن آگاهی نیازی به آماده شدن خاصی ندارد و می توانید آن را در هر زمان و مکانی انجام دهید. به عنوان مثال می توانید در اتاق خود ، در محل کار یا حتی در مسیر رفت و آمد تمرین ذهن آگاهی را انجام دهید.

این مطلب را هم بخوانید:  در خلق آثار هنری ذهن آگاه باشیم

4- تمرین با دوستان: تمرین ذهن آگاهی را می توانید با دوستان خود همراهی کنید. به عنوان مثال می توانید گروهی از دوستان را دعوت کنید تا هر هفته یکبار با هم تمرین ذهن آگاهی انجام دهید.

5- تمرین با راهنمایی: اگر برای شروع تمرین ذهن آگاهی به کمک یک راهنما نیاز دارید ، می توانید به کلاس های آموزشی ذهن آگاهی بپیوندید یا از راهنمایی های آنلاین استفاده کنید.

 

«سال نو زمان فوق‌العاده‌ای برای دو برابر کردن تعهد ما به توجه آگاهی است. با این حال، حتی زمانی که ما اهدافی را تعیین می کنیم، مهم است که از هرگونه قضاوت نسبت خود آگاه باشیم. آیا درگیر معیارهای بی‌رحمانه کمال‌گرایی هستیم؟ یا می توانیم تعهد به تمرین را با مهربانی نسبت به خود ترکیب کنیم؟»

– شارون سالزبرگ

 

تمریناتی برای اینکه سال نو را ذهن آگاهانه آغاز کنیم

روز خود را با بررسی پیامک ها، پیام های شبکه های اجتماعی یا ایمیل ها آغاز نکنید. اجازه دهید بدنتان روز را آغاز کند و به بدنتان آگاه باشید و روزتان را با چند دقیقه تنفس آگاهانه آغاز کنید.

در طول روز زمان هایی برای توقف و تنفس آگاهانه در نظر بگیرید. این زمان لازم نیست طولانی باشد. می توانید چند بار در روز بین 5 تا 20 دقیقه برای این منظور در نظر بگیرید. شروع سال نو و آغاز فصل بهار، فرصتی بی نظیر برای درک و لمس طبیعت است.

پیاده روی در این فضا علاوه بر لذت مشاهده طبیعت می تواند به یکی از بهترین تمرین ها برای ذهن آگاهی تبدیل شود. به پیاده روی بروید و حضور در لحظه را تمرین کنید. از تمرین ذهن آگاهی خود لذت ببرید و سعی کنید از فرصت های بدست آمده برای اجرای این تمرینات استفاده کنید. فرصت هایی مثل نوشیدن یک فنجان چای یا خوردن آگاهانه آجیل یا شیرینی. جالب است که تمرین ذهن آگاهی هنگام این کارها از پرخوری و زیاده روی جلوگیری می کند و می توانید نوروز سالمی را پشت سر بگذارید.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام بیماری هم ذهن آگاه باشیم

سعی کنید هنگام انجام تمرینات یا در هر فرصتی که بدست آوردید، به احساسات بدن خود آگاه باشید توجه کنید که چه افکار و احساساتی به وجود می آیند. اگر در حین تمرین ذهن شما سرگردان شد، فقط به آن توجه کنید و به لحظه حال بازگردید.

 

ببینید آیا می توانید این فعالیت ها را به مدت یک هفته به تمرین ذهن آگاهی تبدیل کنید. آنچه در بدن شما اتفاق می افتد را احساس کنید و به سادگی از انجام این فعالیت ها لذت ببرید.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *