کتاب بخوانیم و ذهن آگاه باشیم


مطالعه یکی از جمله رفتارهای مفیدی است که تقریبا توسط همگان توصیه می شود. ولی چطور می شود مطالعه ای ذهن آگاهانه داشت و اصولا آوردن آگاهی به مطالعه چه فایده ای برای ما دارد؟ در مطلبی که در حال خواندن آن هستید به این موضوع بسیار مهم پرداخته ایم.

 اگر چه مطالعه در هر حالتی شایسته و مفید است ولی مطالعه ذهن آگاهانه لازم است در زمانی صورت بگیرد که تمرکز کافی را داشته باشید.

کتابی را انتخاب کنید که شما را درگیر کند، اما شما را تحلیل نبرد، چیزی باشد که به کمی انرژی ذهنی نیاز دارد. دنیای کاملی از متن برای کشف وجود دارد: رمان‌ها، زندگی‌نامه‌ها، تاریخ‌ها، اما همچنین مجموعه‌ای از مقالات، نوشته‌های علمی، شعرها و روزنامه‌نگاری طولانی.

سعی کنید برای مطالعه، بجای موبایل یا تبلت کتاب کاغذی را انتخاب کنید. کتاب چاپی می تواند بینایی، بویایی، لامسه و شنوایی شما را به طور کامل درگیر نماید و به این واسطه می توانید حضور خود را در لحظه تثبیت نمایید.

همانطور که صفحات را ورق می‌زنید، به کیفیت و رنگ کاغذ و حتی بوی جوهر روی صفحه توجه کنید،کتاب را در دستان خود لمس کنید و به این احساس آگاه باشید. در حین خوانش کتاب ممکن است بی حوصله یا خواب آلوده شوید. با تنفس آگاهانه می توانید به خود انرژی مضاعف هدیه کنید.

اگر کتاب حاوی واژگان نامانوس بود با یک مداد می توانید آن را علامت زده و در فرصتی دیگر معنی واژه را جستجو نمایید. همچنین می توانید بیشتر وارد جزییات شده و در مورد مطالب کتاب یادداشت برداری کرده و یا نظر خود را در مورد مطالب کتاب بنویسید. حتی این کار را می توانید درون خود کتاب و با یک مداد انجام دهید. به شما قول می دهم کتاب شما غنی تر هم خواهد شد چرا که هنگام مطالعه ایده هایی به ذهن شما متبادر خواهد شد که در زمان فراغت از مطالعه این ایده ها را به سختی به دست می آورید.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام بیماری هم ذهن آگاه باشیم

به هر حال توصیه من به شما این است که وارد جزییات شوید و کتابتان را علامت گذاری کنید. مطالعه باعث می شود که سیناپس های مغزی شما ارتباطات جدید ایجاد کنند و افکار شما پر پیچ و خم و عمیق باشد.مطالعه نباید یک برخورد خطی باشد چرا که ذهن ما خلاء نیست که کلمات بدون تغییر و تحلیل به ذهن وارد شوند. این طبیع است که ذهن هنگام مطالعه در حال گردش باشد، مثلا ذهنمان در ناهار یا شامی که قرار است میل کنیم می رود یا در فکر قرار کاری است که قرار است داشته باشیم یا کامنتی که در شبکه های اجتماعی گذاشته ایم یا قرار است بگذاریم، می چرخد.

 

وقتی کتاب می خوانید مثل هر عمل ذهن آگاهانه دیگر، به خود بگویید که تنها کاری که من در این لحظه دارم همین است (و واقعیت هم همین است)، ولی اگر حواستان شما پرت شد و ذهنتان به بیراهه رفت (که طبیعی هم هست)، به آرامی خود را به متنی که می خوانید بازگردانید و ادامه دهید. اگر آخرین بخشی را که خوانده اید فراموش کرده اید، همیشه می توانید به عقب برگردید و دوباره آن را بخوانید.

در نهایت، بیش از حد برای مطالعه خود مقدمه نچینید. شما برای یک مطالعه موثر واقعاً نیازی به صندلی استراحت ندارید، با نور لازم نیست از سمت راست روی کتاب بتابد و یک فنجان چای تازه دم هم دم دست باشد که البته اگر اینها بود که چه بهتر ولی اگر نبود خواندن ذهن آگاهانه می تواند حتی در محیط های آشفته هم جزیره ای از آرامش به شما هدیه دهد.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام باغبانی ذهن آگاه باشیم

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *