قدم زدن زیر باران با ذهن آگاهی


این روزها شاهد بارش های خوب باران هستیم و لازم است سپاسگزار خدا و نطام طبیعت باشیم که این موهبت گرانفدر را به ما تقدیم کرد. البته با اینکه بسیاری از ما در دل دعای فراوانی و ریزش باران را داریم ولی هنگام بارش باران از خیش شدن ناراحت می شویم و لذت حضور و درک این لحظات را از دست می دهیم. ایان بانیارد که یک معلم ذهن آگاهی است گزین گویه جالبی دارد.

«بدن انسان عمدتاً از آب ساخته شده است و با این حال بسیاری از ما از راه رفتن زیر باران و خیس شدن احساس ناراحتی می کنیم. لازم نیست اینطور باشد. قدم زدن آگاهانه زیر باران فرصتی شگفت انگیز برای نزدیک شدن به طبیعت و خود واقعی ماست.»

 

ایان بانیارد ، بنیانگذار Cotswold Natural Mindfulness 

برای رسیدن به این لذت لازم است مثل یک کودک کنجکاو باشید. کنجکاوی صمیمانه ای که به همراه خود شگفتی دارد. به بارش باران نگاه کنید. آگاهی خود را گسترش دهید. به ابرها نگاه کنید و به منشاء این ابرها آگاه شوید. شاید این ابرها محصول تبخیر آب اقیانوسی در آن طرف کره زمین باشد که این مسیر طولانی را طی کرده که به شما هدیه شود. به رقص قطرات آب نگاه کنید و ببینید که این قطرات چگونه به زمین میرسند و گودال ها و جوی ها را پر از آب می کنند.

اگر در روز مشاهده گر این تجربه هستید ببینید نور خورشید در پشت ابرها چه تغییری کرده است.آیا آسمان تیره است یا ابرها رنگ روشن دارند؟ آیا نور خورشید امکان ساخت رنگین کمان را دارد؟ اگر رنگین کمان دیدید آگاهی خود را به دیدن خود منتقل کنید. سعی کنید با تمام وجود رنگ ها را ببینید و لذت ببرید. به عطری که باران در فضا ایجاد کرده آگاه باشید. به صداهایی که برخورد باران با اجسام مختلف ایجاد می کند آگاه باشید. به حالات مختلفی که یک قطره باران ایجاد می کند هوشیار باشید.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام اختلاف بچه ها ذهن آگاه باشیم

اگر جتر در دست دارید از برخورد قطرات آب روی چتر لذت ببرید. اگر قطرات روی لباستان می چکد آن را حس کنید. اگر باران را روی پوست خود حس کردید با تمام حواس خود حضور داشته باشید. با تمام وجود بوی باران را استشمام کنید. نفس را به درون بکشید طوری که شکمتان باد شود. نفس را نگه دارید و همراه بازدم سپاس خود را به پروردگار و طبیعت اهدا کنید.

سرتان را بالا بگیرید و باران را مزمزه کنید. تا جایی که می توانید پنج حس خود را درگیر بارش باران کنید تا در لحظه باشید.

همه ما می‌توانیم یک روز بارانی را ناامیدکننده بدانیم و احساس شوربختی و تاریکی را انتخاب کنیم. ولی من توصیه می کنم از این موهبت بی نظیر به عنوان فرصتی برای آزمون انعطاف پذیری خود استفاده کنید و احساس نشاط کنید. یا اینکه با این دیدگاه به باران نگاه کنید که اصلاً هیچ وابستگی نداشته باشید و توجه داشته باشید که باران بخشی از طبیعت است، همانطور که ما هستیم.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *