شناخت چاکراها

دسته بندی ها: مراقبه
لیست علاقه‌مندی‌ها اشتراک گذاری
اشتراک گذاری محصول
لینک صفحه
در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

درباره دوره

چاکرا چیست؟

به مراکز تصفیه و توزیع انرژی های زندگی در بدن انسان،  چاکرا  یا شاکرا Chakra گفته می‌شود. چاکرا در وجود هر موجود زنده‌ای حتی گیاهان. قرار دارد این چاکراها منابع انرژی به عبارت دیگر شریان‌های حیات می‌باشند که حاوی انرژی حیات یا پرانا می باشد. چاکرا بخشی از عقاید بنیادین تمامی سنن باستانی سرزمین هند است که معتقد به زندگی بشر در دو بعد موازی بودند. یکی “بدن جسمی” و بدن فیزیکی (sthula sarira ) و دیگری بدن معنوی، عاطفی ، ذهنی، غیر فیزیکی” که “بدن لطیف” ( sukshma sarira ) نامیده می شود که اعتقاد بر این بود بدن لطیف بطور کامل از انرژی و بدن فیزیکی از جرم ساخته شده است. سطح روان یا ذهن با صفحه بدن مطابقت دارد و با آن ارتباط برقرار می کند و این عقیده وجود دارد که بدن و ذهن به طور متقابل بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بدن لطیف متشکل از نادی (کانال های انرژی) است که توسط گره های انرژی روانی به نام چاکرا به هم متصل می شوند. این باور به جزییات گسترده تبدیل شد ، بعضی از آنها 88000 چاکرا را در بدن لطیف نشان می دهند. در برخی منابع تعداد چاکراهای بدن فیزیکی 114 و تعداد نادی ها 72000 عدد ذکر شده است. ولی در کل تعداد چاکراهای اصلی بین سنتهای مختلف متفاوت بوده و بین چهار تا هفت عدد مشخص می گردند که ما در این سلسله نوشتار مبنای هفت عددی را معیار قرار می دهیم. نادی ها مسیرهای انرژی های زندگی هستند .  وقتی جریان انرژی در نادی ها و فرایندهای تصفیه و توزیع در چاکراها کامل باشد ، ما به خود واقعی الهی خود پی می بریم. اگر انسداد یا اختلالی در نادی ها یا چاکراها وجود داشته باشد ، ما آشفته می شویم و از خود الهی واقعی خود دور می شویم.

لغت شناسی چاکرا

چاکرا واژه ای باستانی است که ریشه در زبان های کهن هند_اروپایی دارد، از نظر واژه در زبان یونانی قدیم چاکرا یعنی چرخ و چرخه، در آیین بودا به ویژه تراوادا، واژه چاکا هم به معنی چرخ معنی شد، دز اکثر زبان های مشتق از سانسکریت هم واژه چاکرا معنی چرخ می دهد. چاکرا در نظریه های باطنی در جینیسم (یکی از ادیان باستانی هندو) مانند نظریه های بودیساگاسوری به معنای کانون  های انرژی یوگا است. هفت چاکرای اصلی وجود دارد که در امتداد ستون فقرات مستقر شده اند. این هفت چاکرا، از قاعده ستون فقرات شروع و تا تاج سر ادامه می یابند. چاکراها مانند یک گرداب در حال چرخش انرژی هستند که توسط چشم انسان دیده نمی شوند اما با شهود قابل مشاهده و احساس هستند. این انرژی نامرئی ، پرانا نامیده می شود ، که یک نیروی حیاتی حیاتی است که ما را زنده ، سالم و پویا نگه می دارد. سنن قدیمی هندو سعی داشتند با تمرینات تنفسی، ریاضت و با آموزش نسل به نسل سعی بر تسلط چاکراها و بهره گیری از این توانایی بودند. همچنین چاکراها طبق این سنن مختلف دارای نماد ها، نقوش، اصوات، عناصر نامحسوس (tanmatra)، گلبرگ و رنگهای خاص خود هستند.

تعداد گلبرگ ها در هر چاکرا

گلها و گلبرگهای چاکرا برای اهداف مراقبه ، هر یک از چاکراها به یک گل با تعداد مشخصی گلبرگ مشخص می شوند. هر چاکرا به عنوان یک جوانه گل توصیف می شود. همانطور که آنها “باز” ​​می شوند ، تجربه های مختلف و بیداری جدید اتفاق می افتد. تعداد گلبرگها با تعداد اتصالات انرژی ظریف مربوط به هر چاکرای مطابقت دارد. وقتی با هم همگام شوند ، انرژی راکد را از بدن و ذهن پاک می کنند. هر گلبرگ یک حرف از الفبای سانسکریت روی خود دارد. تمام پنجاه حرف الفبای سانسکریت روی گلبرگهای گل چاکرا نشان داده شده است. در مجموع 52 حرف (16 حروف صدادار و 36 صامت) در زبان سانسکریت وجود دارد. چاکرای تاج دارای یک هزار گلبرگ است. در چاکراهای دیگر 50 گلبرگ وجود دارد. چاکرای ابرو دارای دو گلبرگ است. چاکرای گلو 16 گلبرگ دارد. چاکرای قلب حاوی 12 گلبرگ است. چاکرای شبکه خورشیدی حاوی 10 گلبرگ است. چاکرای ساکرال دارای 6 گلبرگ و چاکرای ریشه دارای 4 گلبرگ است. گلبرگ های هر چاکرا می تواند مربوط به بدن ، به ویژه سیستم عصبی باشد.

چاکراها ، نادی ها و چهار شکل انرژی

نادیها و چاکراها ارتباط عمیقی با چهار شکل انرژی زندگی  یعنی انرژی جسمی ، انرژی ذهنی ، انرژی عاطفی و انرژی معنوی دارند. برای یک زندگی کامل به تعادل این چهار انرژی نیاز داریم. این چهار شکل انرژی های زندگی به هم مرتبط هستند و با هم همپوشانی دارند. چاکراها در تعادل این چهار انرژی و سالم نگه داشتن ذهن و بدن ما نقش اساسی دارند. وقتی تعادل برقرار است، چاکراهای ما به سیستم ایمنی کمک می کنند و توانایی بدن برای بهبودی خود را افزایش می دهند. از طریق مراقبه می توانید نادی ها و چاکراها را تصفیه کنید. تصفیه به جداسازی عناصر منفی ناخالص و ناخوشایند از انرژی های خام گفته می شود. این شامل فیلتر کردن افکار منفی ، عناصر غذایی سمی ، اعمال منفی، دیدگاه های منفی، کلمات منفی و غیره است.

چهار شکل انرژی زندگی  عبارتند از انرژی جسمی ، انرژی ذهنی ، انرژی عاطفی و انرژی معنوی

تعداد چاکراها و نادی ها

در سراسر بدن ما نادی ها و چاکراهای زیادی وجود دارد. با این حال ، 72000 نادی و 114 چاکرا برجسته ترین هستند. 7 چاکرای اصلی، 21 چاکرای کوچک و 86 میکرو چاکرا در بدن انسان وجود دارد. در میان 114 چاکرای ، 112 چاکرا در داخل بدن قرار دارند و 2 چاکرای دیگر در خارج از بدن قرار دارند. در میان هفت چاکرای اصلی، یکی در خارج از بدن، بالای ناحیه سر وجود دارد. 21 چاکرای جزئی در سراسر بدن توزیع شده اند. سر، قلب، ناف، گلو و قاعده ستون فقرات پنج ناحیه اصلی چاکراهای اصلی است. با این حال، چاکراهای جزئی در دست ها، پاها، زبان، زانو، آرنج، ترقوه ها، شانه، چشم، گوش و بینی ما قرار دارند. همه چاکراها همیشه فعال نیستند. برخی برجسته و برخی دیگر خاموش هستند.

فواید متعادل سازی چاکرا

متعادل سازی چاکرا به ما کمک می کند تا در هر جنبه از زندگی موفق شویم. به ما آرامش و هماهنگی ذهنی، جسمی، عاطفی و معنوی می دهد. همچنین به ما کمک می کند تا از رفاه اجتماعی، شغلی، مالی، زیست محیطی و فکری در زندگی برخوردار شویم.

بیداری چاکراها چگونه اتفاق می افتد؟

بیدار کردن اجباری چاکراها مضر است و می تواند خطرناک باشد. با این حال ، مراقبه سیستماتیک 114 چاکرای ، مدیتیشن “اوم” یا مدیتیشن سبک “ویپاسانا” روش بسیار بی خطر و موثری برای بیداری چاکراست. غلظت مستقیم روی چاکراها توصیه نمی شود. مراقبه روی هر چاکرا با ارتعاشات ظریف و مانترا به چاکراها و نادی ها و می بایست انسداد را به آرامی و به روش مسالمت آمیز برطرف کنید. بهترین و اثبات شده ترین روش برای بیداری چاکرا یا متعادل سازی چاکرا، مدیتیشن مانترا و مراقبه روزانه است. هر دو این مدیتیسن از روش های موثری هستند که می توانید در خانه یا محل کار خود یاد بگیرید و تمرین کنید.

نمایش بیشتر

محتوای دوره

شناخت چاکراها

  • نادی چیست؟
  • چاکراهای اصلی کدامند؟
  • معرفی چاکرای اول: چاکرای ریشه
  • معرفی چاکرای دوم: چاکرای خاجی
  • معرفی چاکرای سوم: چاکرای شبکه خورشیدی
  • معرفی چاکرای چهارم: چاکرای قلب
  • معرفی چاکرای پنجم: چاکرای گلو
  • معرفی چاکرای ششم: چاکرای چشم سوم
  • معرفی چاکرای هفتم: چاکرای تاج

رتبه بندی و نظرات دانشجویان

هنوز بررسی نشده است
هنوز بررسی نشده است