تمرین حضور در لحظه

تمرین حضور در لحظه - مدرسه ذهن آگاهی | علوی پور

تمرین حضور در لحظه - مدرسه ذهن آگاهی | علوی پور


حضور در لحظه را تمرین کن

آیا حضور در لحظه را می شود تمرین کرد؟ آیا با ذهن آگاهی و مراقبه های مایندفولنس میتوان به این حضور رسید؟ زندگی واقعی فقط در این لحظه در حال وقوع است، اما چقدر از توجه شما معطوف به برنامه ریزی برای آینده یا تلاش برای خنثی سازی یا اصلاح گذشته است ؟ (حتی زمانی که نیازی به برنامه ریزی یا اصلاح ندارید یا حتی زمانی که نمی خواهید داشته باشید)

حضور در لحظه، احساس شادابی و آرامش روحی را به همراه دارد. برای رسیدن به این حضور، اهمیتی ندارد که در کدام شرایطی هستیم. با ذهن آگاهی و تمرکز بر لحظه‌ی حاضر، میتوان به این حضور دست یافت. اما بسیاری از ما به دلیل تمرکز بر آینده و گذشته، زمان بسیاری را صرف برنامه ریزی و خنثی سازی کرده و بسیار کمتر در لحظه‌ی حاضر زندگی می‌کنیم. به همین خاطر، کار کردن برای رسیدن به حضور در لحظه، به عنوان یک تمرین مهم در زندگی می‌تواند در بهبود شرایط روحی و تجربه زندگی کمک کننده باشد.

همچنین، حضور در لحظه می‌تواند به کیفیت روابط ما با دیگران نیز افزوده شود. زمانی که با دیگران در حال صحبت هستیم، تمرکز بر لحظه و شنیدن با دقت، ما را به ارتباط بهتری با آنها نزدیک می‌کند و برای ما درک بهتری از نیازها و مشکلاتشان فراهم می‌کند.
علاوه بر این، حضور در لحظه به ما کمک می‌کند تا با احساسات و افکار منفی خود مقابله کنیم و آنها را کنترل کنیم. به جای فرو رفتن در غم و اضطراب، با تمرکز بر لحظه حاضر و توجه به نفس، می‌توانیم این احساسات را شکست داده و به آرامش برسیم.
در نهایت، حضور در لحظه می‌تواند باعث شادی و لذت بردن از زندگی شود. با تمرکز بر لحظه حاضر، می‌توانیم لحظات زیبا و خوشایند زندگی خود را با آگاهی و شادی تجربه کنیم.

این مطلب را هم بخوانید:  5 دقیقه مراقبه تنفس ذهن‌ آگاهانه

این تمرین مراقبه که در ادامه در بخش میکرومدیتیشن های مدرسه ذهن آگاهی خواهید آموخت، به شما کمک می‌کند تا از عادت و تمایل ذهن به خارج شدن از لحظه حال بیشتر آگاه شوید. اگر عادات بی توجهی و عدم حضور و غیبت را تشخیص دهید، این قدرت را خواهید یافت که آزاد شوید و در زمان حال بیشتر و کاملتر زندگی کنید.

مراقبه ای برای تمرین حضور در لحظه

زمان لازم برای انجام مراقبه: 5 دقیقه

  • یک دقیقه با هوشیاری نفس بکشید.
  • نیت خود را تعیین کنید به عنوان مثال، “باشد که این تمرین مرا از عادت عدم حضور و بی توجهی رها کند.”
  • در چند دقیقه بعدی ، به ذهنتان آگاه شوید و به افکاری که به آینده یا گذشته معطوف کرده اید توجه کنید.
  • آنها را بدون هیچ قضاوتی بپذیرید، به آنها نچسبید و از آنها تشکر کنید. شما مجبور نیستید با آنها درگیر باشید یا دعوا کنید. فقط آنها را رها کنید.
  • اگر حواس‌تان پرت شد، چند دم و بازدم آینده را با هوشیاری نفس بکشید.
  • وقتی دوباره متمرکز شدید، توجه خود را به افکار بازگردانید.
  • تشخیص دهید که چه زمانی توجه شما به آینده یا گذشته می رود.
  • چشمان خود را به آرامی باز کنید و چند نفس عمیق همراه با هوشیاری بکشید.
  • به مراقبه خود پایان دهید.

سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *