هنگام خشم ذهن آگاه باشیم


بر خلاف آموزه هایی که خشم را یک واکنش نامطلوب می دانند،خشم یک حس طبیعی و بنیادین انسان است که ریشه در تکامل تدریجی بشر دارد. بسیاری از ما ممکن است خشم را با عصبانیت یکی بدانیم، ولی لازم لست که بدانیم این دو با هم تفاوت دارند. ما می توانیم خشم را کنترل کنیم ولی عصبانیت است که ما را کنترل می کند.

خشم یک احساس طبیعی و تأیید کننده زندگی است. خشم به ما اطلاع می دهد که چه زمانی چه زمانی نیازهای ما برآورده نشده است یا زمانی که کسی یا چیزی که به او اهمیت می دهیم در خطر است. اما وقتی خشم به اشتباه هدایت شود تبدیل به عصبانیت شده و می تواند به سلامت جسمی و روابط ما آسیب برساند. پذیرش خشم به معنای سرکوب نکردن آن است ولی انکار یا دوری از آن و نیز عمل کردن به شیوه های مضر باعث صدمات جبران ناپذیر روانی خواهد شد.

“لازم است با تجربه مستقیم خشم ارتباط برقرار کنید و سپس تصمیم بگیرید که چه اقدامی را می خواهید انجام دهید.”

– جسیکا موری، مدیر اجرایی آموزش ذهن آگاهی درونی

خشم را تشخیص دهید و به آن احترام بگذارید که خشم در حال وقوع است. این بخشی از تجربه انسانی ماست.

از دامن زدن به خشم خودداری کنید: داستان های مربوط به اینکه چگونه به شما ظلم شده یا توجیه خشم خود را قطع کنید، در عوض، توجه خود را به جسمتان معطوف کنید.

آگاه شوید خشم روی کدام قسمت از بدن شما تاثیری نداشته است؟ پاها؟ دست ها؟ تنه؟  آیا احساسی در بدن شما وجود دارد که احساس خنثی و حتی خوشایند داشته باشد؟ چه چیز دیگری در اطراف شما در حال اتفاق افتادن است؟ آیا صداهای خنثی یا خوشایندی وجود دارد که بتوانید به آنها گوش دهید و آگاهیتان را به آن ها برسانید؟

این مطلب را هم بخوانید:  چای بنوشیم و ذهن آگاه باشیم

برای چند دقیقه روی این احساسات تمرکز کنید و به خودتان اجازه دهید کمی آرامش پیدا کنید. اگر ذهن شما دوباره به موقعیتی که باعث خشمتان شد بازگشت، به احساسات خنثی بازگردید.

خشم را واضح تر بررسی کنید. کجا حسش کردید؟ آیا در سینه شما بیشتر خودش را نشان داد؟ آیا در دستان خود حس کردید؟ آیا فک شما به هم فشرده شد؟ عصبانیتتان چه حس و جنسی دارد؟ چگونه احساس خشم با توجه به منبع ایجاد خشمتان تغییر می کند؟ آیا احساسات دیگری هم دارید که در زیر لایه بروز خشمتان ظاهر شود؟

بررسی کنید که این خشم چه اطلاعاتی برای شما دارد. پیامش چیست؟ چه نیازی دارد؟ چه حرفی برای گفتن دارد؟

به این فکر کنید که چگونه می توانید ماهرانه به آنچه شما را خشمگین می کند پاسخ دهید. در حال حاضر مفیدترین پاسخی که خواهید داد چه خواهد بود؟

در نهایت، متعهد شوید که هر اقدام ماهرانه‌ای را که از آسیب رسانی خشم جلوگیری می کند را انجام دهید – مثل پیاده‌روی، نوشتن یا یک گفتگوی مستقیم و شاید دشوار.

تفاوت خشم و عصبانیت را بدانید و سعی کنید در مواقعی که خشم بروز می کند با آگاهی از افتادن به ورطه عصبانیت خودداری کنید.

سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *