چرا داشتن عزت نفس بالا مهم است؟

چرا داشتن عزت نفس بالا مهم است؟

چرا داشتن عزت نفس بالا مهم است؟


آیا می توان اهمیت دارا بودن عزت نفس بالا را نادیده گرفت؟ به احتمال زیاد همه ما این توصیه را شنیده‌ایم که به خودتان ایمان داشته باشید، برای خود ارزش قائل باشید، تشویق‌کننده خودتان باشید و تا زمانی که خودتان را دوست نداشته باشید نمی‌توانید دیگران را کاملاً دوست داشته باشید – و همه اینها درست است. اما این واقعاً در زندگی واقعی چه معنایی دارد؟ اساساً داشتن عزت نفس بالا برای یک زندگی موفق و شاد حیاتی است .

اما دقیقاً چگونه بدانید که عزت نفس شما به اندازه کافی بالاست؟ در زیر، نگاهی خواهیم انداخت به اینکه عزت نفس چیست، چرا مهم است و چگونه عزت نفس خود را تقویت کنید.

همچنین تأثیرات منفی عزت نفس پایین، تفاوت بین تحقیر کردن و سرزنش خود و داشتن اعتماد به نفس ضعیف و اینکه آیا عزت نفس شما می تواند خیلی بالا باشد، عواملی که به کاهش عزت نفس کمک می کنند و نکاتی برای پرورش نگرش مثبت به خود و حرمت به خود را بررسی می کنیم.

عزت نفس چیست؟

برای داشتن عزت نفس بالا، مهم است که بفهمیم عزت نفس واقعا چیست. عزت نفس یعنی احترام و تحسین خود را. انجمن روانشناسی آمریکا عزت نفس را اینگونه تعریف می کند: «شاخصه ای که کیفیت ها و ویژگی های موجود در خودپنداره فرد مثبت تلقی می شوند. منعکس کننده تصویر فیزیکی فرد از خود، دیدگاه او نسبت به دستاوردها و توانایی ها، ارزش ها و موفقیت درک شده در زندگی بر اساس آنها، و همچنین روش هایی است که دیگران به آن شخص می نگرند و به او پاسخ می دهند. هر چه درک انباشته از این ویژگی ها و ویژگی ها مثبت تر باشد، عزت نفس فرد بالاتر می رود. درجه بالای عزت نفس جزء مهم سلامت روان در نظر گرفته می شود، در حالی که عزت نفس پایین و احساس بی ارزشی از علائم رایج افسردگی هستند.».

عزت نفس بالا فقط دوست داشتن خود نیست، بلکه به طور کلی به خود عشق، ارزش، کرامت و احترام قائل شوید. عزت نفس مثبت همچنین به معنای باور به توانایی شما (برای یادگیری، دستیابی و کمک به جهان) و استقلال برای انجام کارها به تنهایی است. [رجوع شود] این مفهوم به این معنی است که فکر می کنید ایده ها، احساسات و نظرات شما ارزش دارند.

به عبارت دیگر، عزت نفس احساسی است که نسبت به خود دارید (در درون و بیرون)، شامل آنچه در مورد خود فکر می کنید و برای خود ارزش قائل هستید و چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنید. این همچنین به احساس شما مربوط می شود که دیگران به شما نگاه می کنند، با شما رفتار می کنند و برای شما ارزش قائل هستند. به همین دلیل است که کسانی که در موقعیت‌های آزاردهنده قرار دارند یا آسیب‌های روحی را تجربه کرده‌اند (به‌ویژه در دوران کودکی)، بیشتر احتمال دارد که به‌طور همزمان و در آینده از عزت نفس پایین رنج ببرند.

عزت نفس به طور کامل به یک چیز و یا مجموعه ای از افکار وابسته نیست. درعوض، عزت نفس از دیدگاه شما نسبت به همه چیزهایی که شما را به عنوان یک فرد تعریف می‌کنند، از جمله شخصیت، دستاوردها، استعدادها، قابلیت‌ها، پیشینه، تجربیات، روابط، و بدن فیزیکی‌تان، و همچنین نحوه تلقی شما از دید دیگران، تشکیل می‌شود.

هر فردی ممکن است در هنگام شکل‌دهی تصویر خود و احساسی که نسبت به آن دارید، روی حوزه‌های خاصی که بر عزت‌نفس تأثیر می‌گذارد، مانند اهمیت دادن به ظاهر ، وضعیت روابط، استعدادها، یا دستاوردهای حرفه‌ای (یا فقدان آن‌ها) تأکید خاصی داشته باشد.

عزت نفس در مقابل افسردگی

لازم است توجه داشته باشید که عزت نفس پایین با افسردگی یکی نیست. این در حالیست که این دو مفهوم با هم همپوشانی دارند، عموما عزت نفس پایین، یک عامل تضعیف کننده برای بروز افسردگی در نظر گرفته می شود.

 افسردگی یک وضعیت سلامت روان است که بر ذهن و بدن تأثیر می گذارد، در حالی که عزت نفس نحوه تفکر و احساس شما را در مورد خود توصیف می کند. علاوه بر این، برخی از افرادی که عزت به نفس پایدارتری دارند، در مقابل افرادی که احساسات دیگران نسبت به خود واکنش‌های بیشتری نسبت به خلق و خوی و رویدادهای زندگی دارند و بیشتر مستعد سقوط هستند.

به یاد داشته باشید، بالا یا پایین بودن عزت نفس شما تحت تأثیر عوامل زیادی است که برخی از آنها تحت کنترل شما هستند، برخی دیگر نه.

در نهایت، آنچه که بیش از همه مهم است این است که از آن عوامل متعدد روی چه چیزی تمرکز می کنید و اینکه چقدر لطف و شفقت به خودتان نسبت به چیزهایی که کمتر هیجان زده هستید، می دهید.

چه آگاه باشید یا نه، عزت نفس شما تصویری است که از خودتان ترسیم می کنید، قسمت هایی از وجودتان که انتخاب می کنید بر آنها تأکید کنید. اساساً، همانطور که فیلسوف مشهور طبیعت گرا, دیوید ثورو می گوید: “مسئله این نیست که به چه چیزی نگاه می کنید، بلکه این است که چه چیزی می بینید.

داشتن عزت نفس بالا به چه معناست

عزت نفس بالا به این معنی است که به طور کلی خود را در نظر مثبت نگه دارید. این بدان معنا نیست که شما همه چیز را در مورد خودتان دوست داشته باشید و یا فکر کنید که کامل هستید. برعکس، حتی برای کسانی که عزت نفس بالایی دارند، معمول است که از خود انتقاد کنند و بخش هایی از خود را داشته باشند که نسبت به سایر عناصر کمتر به آن افتخار کنتد یا از آن خوشحال باشند.

این مطلب را هم بخوانید:  عزت نفس چیست؟

با این حال، اگر عزت نفس بالایی دارید، افکار مثبت در مورد خودتان بیشتر از افکار منفی است – و این افکار منفی باعث نمی شود ارزش خود را به عنوان یک شخص کاهش دهید . عزت نفس بالا نیز بسته به شرایط می تواند در نوسان باشد.

اساساً، عزت نفس بالا چارچوب ذهنی است که به شما امکان می دهد نقاط قوت خود را پاس داربد، نقاط ضعف خود را به چالش بکشید و احساس خوبی نسبت به خود و زندگی خود داشته باشید. این به شما اجازه می دهد تا فراز و نشیب های روزانه را در چشم انداز قرار دهید زیرا در هسته خود برای خود ارزش قائل هستید، به خود اعتماد دارید و به خود احترام می گذارید. عزت نفس بالا به شما کمک می کند به جای اینکه بگویید «زندگی بدی دارم»، مثلاً بگویید «روز خوبی نداشتم».

عزت نفس بالا همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید همه چیز به شما مربوط نیست و به شما امکان می دهد که همه چیز را شخصی نگیرید و بیش از حد واکنش نشان ندهید. عزت نفس قوی به شما این امکان را می دهد که فراتر از خود را ببینید و نسبت به جایگاه خود در دنیا احساس اطمینان کنید.

 

ویژگی های عزت نفس بالا

ویژگی های عزت نفس بالا عبارتند از:

  • نگاه مثبت به خود
  • نقاط قوت خود را جشن بگیرید و نقاط ضعف خود را به چالش بکشید
  • نگاه کردن به فراز و نشیب های روزانه در چشم انداز
  • داشتن اعنماد به نفس و حرمت نفس قوی

جالب اینجاست که داشتن عزت نفس بالا همیشه با شرایط یا ویژگی هایی که ممکن است به طور عینی فرض کنید باید با احساس خوب نسبت به خودتان مرتبط باشد، همخوانی ندارد.

به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که جذابیت فیزیکی عزت نفس بالا را پیش بینی نمی کند . در واقع، یک مطالعه نشان داد که نوجوانان دارای «جذابیت چهره» نسبت به همسالان خود امتیاز کمتری در رتبه بندی عزت نفس داشتند.  به عبارت دیگر، شخصی که به نظر می رسد همه چیز را دارد – شغل عالی، زتدگی عاشقانه، زیبایی، اندام متناسب – ممکن است از عزت نفس بالایی برخوردار نباشد.

نشانه های عزت نفس بالا

چگونه متوجه می شوید که عزت نفس بالایی دارید؟ در اینجا چند نشانه وجود دارد:

  • وقبی که احساس راحتی می کنید که نظرات خود را بیان کنید، حتی اگر آنها با نظریات اطرافیانتان متفاوت باشند.
  • وقبی که به توانایی های خود اطمینان دارید.
  • وقبی که اجازه نمی دهید چالش ها شما را عقب نگه دارند.
  • وقبی که اجازه نمی دهید یک عقبگرد احساس شما را نسبت به خودتان تغییر دهد.
  • وقبی که با عشق و احترام با خودتان رفتار می کنید در مقابل اینکه خودتان را نامگذاری کنید یا خودتان را بی اعتبار کنید.
  • وقبی که مایلید با افرادی که برای شما ارزشی قائل نیستند و به شما احترام نمی گذارند مرزبندی ایجاد کنید

چرا عزت نفس بالا مهم است

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، داشتن عزت نفس بالا کلید سلامت روان و رفاه مثبت است. عزت نفس بالا خوب است زیرا به شما کمک می کند مهارت های مقابله ای را توسعه دهید ، مشکلات را مدیریت کنید و جنبه های منفی را در چشم انداز قرار دهید.

اگر خودپنداره بالاتری داشته باشید، تمایلی به تمرکز منفی، سرزنش، شک و تردید به خود، ناامیدی بر روی قسمت هایی که از آنها راضی نیستید، ندارید. همچنین بهتر می‌توانید با استرس ، اضطراب و فشار، چه از مدرسه، چه در محل کار، چه خانه یا همسالان کنار بیایید.

 فرد با عزت نفس بالا، به جای احساس ناامیدی، گیر افتادن یا نالایق بودن به دلیل هرگونه “شکست”، بیشتر به دنبال چیزی است که می تواند تغییر دهد یا بهبود بخشد. برای مثال، اگر با پروژه ای در محل کار خود دست و پنجه نرم می کنید و شخصی با عزت نفس بالا باشید، ممکن است از یک سرپرست برای یافتن راه حل ها کمک بخواهید.

تحقیقات نشان می دهد که احساس مثبت و احترام نسبت به خود، به ویژه در دوران کودکی، کمک زیادی به سازگاری و سازگاری با چالش های زندگی می کند. یک خودپنداره سالم و احترام به خود می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که اگر مشکلی پیش بیاید، کسی شما را رد کند، اشتباه کنید یا ایرادی داشته باشید، این پایان دنیا نیست.

عزت نفس و رفتار اجتماعی

عزت نفس بالا همچنین با رفتارهای اجتماعی (اقداماتی که به نفع دیگران است، مانند سخاوت و ویژگی هایی مانند همدلی)، انعطاف پذیری و روابط مثبت خانوادگی مرتبط است. در واقع، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که دانش‌آموزانی که عزت نفس بالاتری داشتند و روابط محبت آمیز و حمایتی بیشتری با خانواده‌هایشان داشتند، در مدرسه موفق‌تر بودند و بهتر با سازگاری اجتماعی زندگی در یک محیط جدید سازگار شدند.

عزت نفس و استرس

نحوه تجربه استرس نیز به شدت با سطح عزت نفس شما مرتبط است. رفتار اجتماعی (که همانطور که در بالا ذکر شد، با عزت نفس بالاتر محتمل تر است) تاثیر منفی عوامل استرس زا را بر زندگی روزمره کاهش می دهد و به شما کمک می کند استرس را به طور موثرتری مدیریت کنید. مطالعات همچنین رابطه مثبتی بین عزت نفس مثبت و انگیزه برای دستیابی به اهداف، خودکارآمدی و خودکنترلی پیدا کرده اند. همینطور نشان داده اند که سطوح بالاتر عزت نفس پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی بیشتر هم هستند.

عزت نفس بالا بهزیستی کلی را افزایش می دهد

علاوه بر این، عزت نفس بالا به عنوان محافظ در برابر بسیاری از شرایط سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب در نظر گرفته می شود. در واقع، مطالعات نشان می دهد که داشتن عزت نفس بالا به طور مستقیم با رضایت شما از زندگی و توانایی حفظ نگرش مطلوب در مورد خود در موقعیت های چالش برانگیز ارتباط دارد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که افرادی که عزت نفس بالاتری دارند در شغل خود شادتر هستند، روابط اجتماعی بهتری دارند و به طور کلی حس مثبت تری از رفاه دارند.

خطرات عزت نفس پایین

مانند بسیاری از عناصر سلامت روان، محققان اغلب عزت نفس را به عنوان موجود در یک طیف توصیف می کنند.

مانند هر چیز دیگری در زندگی، تصویر شما از خود مستعد تغییر و رشد با بلوغ و زندگی شما و در پاسخ به رویدادهای کلیدی زندگی است.

این مطلب را هم بخوانید:  عنوان، عمل یا نتیجه؟

با این حال، این نیز درست است که افراد به یک نقطه تنظیم عزت نفس تمایل دارند که می تواند پایدار باشد، چه بالا، چه پایین، یا جایی در این بین. تعاملات اجتماعی، توجه، تنظیم عاطفی، تصمیم گیری و رضایت از زندگی، همگی تحت تأثیر خودانگاره پایین تر هستند.

واکنش پذیری

همانطور که در بالا ذکر شد، وقتی عزت نفس بالایی دارید، بهتر می توانید اتفاقات نامطلوب و قضاوت ها یا خلق و خوی منفی دیگران را که ممکن است به سمت شما هدایت شود، از خود دور کنید. برعکس، زمانی که خودپنداره پایین تری دارید، بیشتر احتمال دارد که انتقاد یا رد را شخصی سازی کنید و تصور کنید که مشکلات دیگران هم مربوط به شماست.

این ترکیب می تواند افراد با عزت نفس پایین را نسبت به شرایط روزمره و تعاملات شخصی را وادار به واکنش کند. چرا که، کسانی که عزت نفس پایین تری دارند کمتر می توانند احساسات خود را کنترل می کنند، ولی در مقابل، افراد با عزت نفس بالا، به خوبی با چالش ها کنار می آیند و از منظری سالم به زندگی نگاه می کنند.

اغلب عزت نفس پایین به این معنی است که چیزهای کوچک به مسائل بزرگتری تبدیل می شوند که می توانند غیرقابل حل شده و باعث کاهش بیشتر احترام به خود شوند.

احساس ضعف در مقابل عزت نفس ضعیف

اساساً، عزت نفس پایین فقط داشتن یک روحیه بد یا یک روز بد نیست. همه وقتی اتفاقات منفی می‌افتند احساس ناراحتی می‌کنند، اما این احساسات به‌ویژه برای کسانی که عزت نفس مثبت دارند معمولاً به سرعت از بین می‌روند و تأثیر شدیدی بر ارزش و عزت فرد ندارند. در عوض، عزت نفس پایین یک تصور منفی مزمن از خود است که اگرچه ممکن است همراه با رویدادهای مثبت و منفی زندگی شما فروکش کند، اما در بیشتر موارد، بدون توجه به شرایط زندگی، در طول زمان با شما باقی می ماند.

سطح عزت نفس شما ممکن است تا حدی تابعی از تنوع طبیعی در تیپ های شخصیتی ، عاطفه، ژنتیک و/یا متصل به تربیت، شخصیت و برخورذ همسالان و رویدادهای زندگی شما باشد. با این حال، هنگامی که عزت نفس به خصوص پایین است، همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند شما را در معرض بسیاری از چالش های سلامت روان قرار دهد.

استعداد ابتلا به افسردگی

ارتباط بین عزت نفس پایین و شرایط سلامت روان به شدت قوی است. جالب توجه است، تحقیقات به طور قانع کننده ای نشان می دهد که عزت نفس ضعیف به صورت معکوس، به افسردگی کمک می کند. این بدان معنی است که افسردگی باعث ایجاد عزت نفس پایین نمی شود. در عوض، بد فکر کردن نسبت به خود، شما را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که عزت نفس بالاتر از شرایط سلامت روان محافظت می‌کند، احتمالاً به دلیل بهبود مهارت‌های مقابله‌ای، مثبت‌اندیشی بالاتر و انعطاف‌پذیری که با این گفت‌وگوی مثبت‌تر و مقبول‌تر همراه است. اساساً، عزت نفس پایین باعث ایجاد احساس بد در مورد خود می شود که زندگی رضایت بخش و رسیدن به اهداف و داشتن روابط اجتماعی و صمیمی مثبت را سخت تر می کند.

به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که عزت نفس پایین به شدت با افسردگی، اضطراب ، مشکلات عاطفی، سوء مصرف مواد ، استرس، اختلالات خوردن و افکار خودکشی مرتبط است . تحقیقات همچنین ارتباط قوی بین عزت نفس پایین و اختلالات اضطرابی ، به ویژه با فوبیای اجتماعی و اختلال اضطراب اجتماعی را نشان می دهد .

رفتارهای پرخطر

مطالعات همچنین ارتباط بین عزت نفس ضعیف و افزایش خطر رفتارهای سلامتی پرخطر، به ویژه در نوجوانان، مانند مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در حالت مستی، آسیب رساندن به خود، سیگار کشیدن و حمل سلاح سرد و گرم را نشان می دهد. اساساً، کسانی که کمترین ارزش و احترام را برای خود قائل هستند، تمایل بیشتری به انتخاب های خطرناک تری دارند که ممکن است بر سلامت و ایمنی آنها تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، نشان داده شده است که بهبود عزت نفس در بهبودی از اعتیاد مفید است . در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که این رابطه عزت نفس پایین و انتخاب‌های ضعیف به‌ویژه در نوجوانانی مشهود است که از نظر تصمیم‌گیری به دلیل مهارت‌های عملکرد اجرایی هنوز در حال رشد هستند . تحقیقات  همچنین ارتباطی بین عزت نفس پایین و رفتارهای جنسی پرخطر در نوجوانان پیدا کرده است.

اعتماد به نفس پایین

تحقیقات همچنین رابطه واضحی بین اعتماد به نفس پایین و عزت نفس پایین و همچنین برعکس پیدا می کند. علاوه بر این، داشتن اعتماد به نفس بالا، اتکا به خود، دفاع از خود، و اعتماد به خود و توانایی‌هایتان را تشویق می‌کند، همه عواملی که عزت نفس بالا را تقویت می‌کنند و چارچوبی برای سلامت روانی مثبت و کیفیت زندگی ایجاد می‌کنند.

آیا می توانید بیش از حد عزت نفس داشته باشید؟

یک خودپنداره غیرواقعی یا بیش از حد بالا ممکن است به اندازه یک خودپنداره منفی ناسالم باشد. با این حال، مهم است که بین عزت نفس بالا سالم و تکبر تمایز قائل شویم. عزت نفس بالا این است که خودپسند نباشید، فکر نکنید که خطاناپذیر هستید یا بهتر از دیگران هستید.

عزت نفس بالا در مقابل تکبر و خودشیفتگی

خودشیفتگی زمانی است که خودپنداره یک فرد از واقعیت منحرف می‌شود و به نیروی غالب در زندگی او تبدیل می‌شود و ممکن است فرض کنیم که عزت نفس بیش از حد برابر با یک نفس متورم است.

واژه خودشیفتگی یا خودبزرگ بینی فردی را توصیف می کند که در درجه اول بر روی خود تمرکز می کند، خود را مهمتر یا ارزشمندتر از دیگران می داند و اغلب حتی به این فکر نمی کند که چگونه اعمالش بر اطرافیانش تأثیر می گذارد. در واقع، می توان استدلال کرد که آنچه به نظر می رسد “عزت نفس بیش از حد” در واقع برعکس عمل می کند.

در واقع، در حالی که ممکن است افراد خودشیفته به نظر عزت نفس بالایی داشته باشند، مطالعات نشان می دهد که باورهای بزرگ درباره خود اغلب در واقع یک تصویر ضعیف از خود، احساس شرمندگی و خشم خودگردانی که در زیر آن پنهان شده است را پنهان می کنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های روانی همراه مانند افسردگی و اضطراب هستند، احساس درماندگی را تجربه می کنند و عموما روابط شخصی ناپایدار دارند.

 

عوامل موثر در عزت نفس پایین یا بالا

همانطور که در بالا ذکر شد، شبکه پیچیده ای از تأثیرات ترکیب می شود تا هویت، شخصیت و خودپنداره شما را شکل دهد، عوامل خاصی وجود دارند که عزت نفس بالا یا پایین را پیش بینی می کنند. به عنوان مثال، عواملی که بر عزت نفس تأثیر می‌گذارند عبارتند از اینکه آیا شما تربیت حمایتی داشته‌اید یا نه، نیازها، افکار، احساسات، مشارکت‌ها و ایده‌های شما در آن ارزش قائل می‌شوند. مثبت اندیشی، وراثت، نگرش شخصی، همسالان شما و سایر الگوها همگی اهمیت زیادی دارند.

این مطلب را هم بخوانید:  اثر نورافکن چطور ما را دچار خطای پنداشت می کند؟

تجربه رویدادهای چالش برانگیز زندگی یا آسیب‌های روحی مانند طلاق، خشونت، نژادپرستی، بی‌توجهی، فقر، یک بلای طبیعی، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن یا رفتار ضعیف دیگری نیز می‌تواند باعث کاهش عزت نفس شود.

اثربخشی مهارت های مقابله ای شما، مثبت بودن نسبی دیدگاه شخصی شما، و انعطاف پذیری عمومی، همه عواملی هستند که می توانند ذاتی یا آموخته شده باشند، تأثیر زیادی بر تأثیر تجربیات منفی ممکن است بر عزت نفس شما نیز بگذارند.

پرورش عزت نفس بالا

پرورش عزت نفس بالا (و انعطاف پذیری) کار آسانی نیست، اما مطمئناً امکان پذیر است و در اختیار شماست – و می تواند تفاوت بزرگی در زندگی شما ایجاد کند. همانطور که در بالا ذکر شد، درک این نکته کلیدی است که یک مؤلفه مهم عزت نفس، الگوهای فکری شما، آنچه روی آن تمرکز می کنید و خوش بینی است نه صرفاً به حقایق عینی یا رویدادهای زندگی شما.

ایجاد عزت نفس نیازمند کار، عزم راسخ و تمایل به بررسی و مقابله با افکار منفی درباره خود و تقویت فعالانه تصویر خود با افکار مثبت است. این حیاتی است که به خودتان لطف بدهید، از بعضی چیزها که شما را آزار می‌دهند رها کنید و همچنین روی حوزه‌هایی که می‌توانید و می‌خواهید تغییر دهید، کار کنید.

اگر برای خود ارزش قائل هستید و به اندازه کافی ارزش خود را دارید، همچنین می‌دانید که شایسته مراقبت از خود هستید، که می‌تواند به تلاش برای انجام کارهایی برای بهبود عزت نفس شما کمک کند. اگر در مورد خود بد فکر می کنید، مراقبت از خود دشوار است.

مطالعات نشان می دهد که بخشیدن خود به خاطر چیزهایی که پشیمان هستید نیز می تواند به بهبود عزت نفس کمک کند.  اساساً این در مورد پذیرش و دوست داشتن خود همانگونه است که هستید.

چه زمانی باید کمک گرفت

اگر عزت نفس پایینی دارید، همکاری با یک مشاور یا دیگر متخصصان سلامت روان می تواند مفید باشد تا صحبت های منفی خود را تغییر دهید و دید و ارزش خود را بهبود ببخشید.

 

راه هایی برای افزایش عزت نفس

همانطور که در بالا ذکر شد، بهبود عزت نفس شما نیاز به تمرین و نیت دارد، اما ارزش تلاش شما را دارد، زیرا ارتباط واضحی بین عزت نفس بالا و کیفیت زندگی وجود دارد. برخی از استراتژی‌هایی که می‌توانند به شما کمک کنند در مورد خودتان بهتر فکر کنید، عبارتند از:

تعریف را بپذیرید

به اصرار برای منحرف کردن تمجید توجه کنید و به جای آن، آن را بشنوید و اجازه دهید وارد شود. جالب توجه است، تحقیقات نشان می دهد که دشواری در پذیرش تعریف و تمجید مستقیماً با عزت نفس پایین مرتبط است.

به خودتان استراحت بدهید

اشتباهات خود را ببخشید و خود تئوری های منفی و خودگویی خود را از بین ببرید . هیچ کس کامل نیست و همه چیز را در مورد خودش دوست ندارد. از خودت چنین انتظاری نداشته باش وقتی از یک مارپیچ منفی شروع می کنید، از خود بپرسید که آیا با خودتان منصف هستید یا واقع بین.

خودتان را دوست داشته باشید حتی با وجود عیوب

بله، ممکن است چیزهایی داشته باشید که آرزو می کردید متفاوت باشند، بخواهید تغییر کنید، یا کاملاً از آن راضی نباشید، اما به هر حال خود را دوست داشته باشید و به خود احترام بگذارید.

برای شخصی که هستید ارزش قائل باشید

هدف خود را بپذیرید و در آن چیزی که هستید ارزش پیدا کنید. به دنبال چیزهایی باشید که شما را منحصر به فرد، شاد و ارزشمند می کند و احساس غرور می کنید.

اهمیت عزت نفس بالا را بشناسید

هنگامی که شروع به دیدن اینکه چگونه دیدگاه شما نسبت به خود بر رضایت و رفاه زندگی تأثیر می گذارد، ممکن است انگیزه بیشتری برای تغییر تفکر خود داشته باشید و برای خود ارزش بیشتری قائل شوید.

به دنبال پشتیبانی باشید

درمان، مانند درمان شناختی-رفتاری، می‌تواند به شما کمک کند روی مسائلی که ممکن است مانع نگرش مثبت شما به خود شوند، کار کنید و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را برای ایجاد اختلال در گفتار منفی و دستیابی به دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به خودتان ایجاد کنید.

یک دفترچه سپاسگزاری راه اندازی کنید

در یک دفترچه شکرگزاری، همه چیزهای مثبت زندگی خود را یادداشت کنید، چیزهایی را که در مورد خودتان دوست دارید، دستاوردها یا ویژگی هایی که به آنها افتخار می کنید – سپس هر زمان که نسبت به خود احساس ناراحتی کردید، آن را بخوانید.

به افکار خود توجه داشته باشید

هنگامی که موارد منفی به وجود می آیند، فعالانه انتخاب کنید که یا به طور سازنده روی مسائل کار کنید یا تصمیم بگیرید که آنها را رها کنید. هنگامی که افکار مثبت دارید، به تقویت آنها بپردازید، به ویژه هر زمان که افکار کمتر مطلوب ظاهر می شوند.

خودتان را به عنوان یک دوست در نظر بگیرید

هنگام ارزیابی یک دوست، احتمالاً صبورتر، بخشنده، مهربان، تشویق کننده، حمایت کننده و مغرورتر از خودتان هستید. بنابراین، دفعه بعد که به خودتان ضربه می زنید، عقب نشینی کنید، دیدگاه خود را تغییر دهید، و مانند یک دوست به خود نگاه کنید.

روی خودتان کار کنید

اگر چیزهایی در مورد خودتان یا زندگیتان وجود دارد که نسبت به آنها احساس خوبی ندارید، در نظر بگیرید که چه تغییراتی می توانید ایجاد کنید. سپس، برای اعمال این تغییرات برنامه ریزی کنید.

نتیجه گیری

عزت نفس بالا کلید رضایت از زندگی است. برای برخی، این چارچوب ذهنی به راحتی به دست می آید، برای برخی دیگر بیشتر یک مبارزه است. خوشبختانه، هر کجا که در طیف عزت نفس باشید، می توانید روی بهبود بینش، حمایت، شفقت و عشق به خودتان کار کنید.

به هر حال، رابطه ای که با خودتان دارید در نهایت ممکن است بیشترین اهمیت را داشته باشد – این رابطه به شما انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، مهربانی، انگیزه و عشقی می دهد که بقیه زندگی شما را آگاه می کند و به شما کمک می کند بهترین فردی باشید که می توانید باشید.

سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *