در اسباب کشی هم ذهن آگاه باشیم


تابستان برای بسیاری از ایرانیان، فرصتی برای نقل مکان و انتقال به خانه جدید است. این نقل و انتقال کار سختی است که می تواند ذهن ما را به شدت مشغول کرده و باعث فرسودگی جسم و روان ما شود. اما می توان به اسباب کشی و انتقال به خانه جدید به عنوان فرصتی برای ذهن آگاهی نگاه کرد.

اسباب کشی فرصتی عالی برای تمرین مراقبه ذهن آگاهی است: تمرکز و توجه بدون قضاوت، در اینجا و اکنون. می‌تواند ذهن ما را از افکار از دست دادن خانهایی که ترک کرده‌ایم یا ترس از آینده آزاد کند. با فهرستی از کارهایی که مدام در حال رشد است، ممکن است فکر کنیم برای ذهن آگاهی جایی باقی نمی ماند، اما در واقع آگاه بودن می تواند به ما کمک کند که سازنده تر و هوشیارتر باشیم.

– جسکیران پراساد ، نویسنده کتاب “یک اسباب کشی آگاهانه: دوباره خود را در خانه احساس کنید.”

یک اسباب کشی ذهن آگاهانه:
• به شما کمک می کند تا چالش های روانی حرکت را درک کنید.
• یک فرآیند کاملاً تعریف شده برای هدایت شما در مسیر گذار ارائه دهید.
• ابزارهایی مانند تمرین های تمرکز حواس را برای پذیرش حضور در لحظه و اینجا فراهم کنید.

اسباب کشی فرصتی است برای قطع ارتباط با لوازم بلامصرفی که فقط وظیفه دارند ما را به گذشته متصل کنند و در طول سالیان طولانی یکبار هم به کار ما نیامده اند. باید این را بدانیم که این لوازم نیستند که خاطره ساز هستند بلکه ما هستیم که خاطرات را با خود حمل می کنیم. خوب است که اگر این لوازم کارآمد هستند آنها را ببخشیم و اگر به کار کسی نمی آیند از شرشان رها شویم و آنها را راهی زباله دان کنیم. حس سبکی که بعد از این کار به ما هدیه خواهد شد، بی نظیر است.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام بیماری هم ذهن آگاه باشیم

اسباب کشی کار فشرده و سنگینی است و ممکن اسن با فهرستی مواجه باشید که شاید شما را در خود غرق کند. اگر این اتفاق افتاد، کافی است لحظه ای درنگ کنید، به دم و بازدم خود آگاه شوید یا به گامهایتان روی زمین آگاهانه توجه کنید. همین مراقبه کوچک و ساده شما را به لحظه بر می گرداند.

وقتی به خانه جدیدتان رسیدید، شکرگزاری و قدردانی را درون خود پرورش دهید و به دنبال جنبه های مثبت محیط جدید خود باشید و سعی کنید خانه ای را که پشت سر گذاشتید را با چسبندگی به خاطرات، غمگین و رمانتیک نکنید. اما پیش می آید که بین افکار متصل به آینده نامعلوم و گذشته سرگردان شوید. عبارت تاکیدی “من الان اینجا هستم” می تواند شما را در لحظه مستقر کند و به آگاهی شما کمک نماید.

جستجو کنید که خانه جدید و احیانا محله یا شهر جدید چه چیزی برای ارائه به شما دارد. فرض کنید یک گردشگر هستید و در یک تعطیلات طولانی قرار دارید. از تمام حواس خود کمک بگیرید و محل زندگی خود را کاوش کنید.

این خیلی خوب است که بتوانیم در حین اسباب کشی و نقل مکان در لحظه حاضر باشیم و از موهبت ذهن آگاهی کمک بگیریم، چرا که با اینکار، تجربه سخت نقل مکان، به فرصتی برای رشد تبدیل خواهد شد.

یادمان باشد که لحظه حال تنها واقعیتی است که وجود دارد …

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *