ذهن آگاهی در ساحل

ذهن آگاهی در ساحل

ذهن آگاهی در ساحل


ذهن آگاهی در ساحل: ساحل یکی از مکان هایی است که همیشه ما را به خود جذب می کند. صدای امواج، گام برداشتن در ماسه ها، عطر و بوی دریا و در کل تمام احساساتی که در این محیط به وجود می آید، باعث می شود که لحظه حال را بیشتر احساس کنیم. با تمرکز بر تجربه لحظه به لحظه، ساحل می تواند به یک مکان فوق العاده برای تمرین ذهن آگاهی (Mindfulness) تبدیل شود. این تمرین می تواند شادی و قدردانی ما از زمان حال را افزایش دهد و به ما کمک کند که با همه قوای ذهنی و جسمی خود به محیط ساحل اجازه دهیم که ما را به همان جایی که هستیم برگرداند.

ذهن آگاهی در ساحل

برای تمرین ذهن آگاهی در ساحل، به صورت کامل حاضر باشید و به تمام احساسات و تجربیات خود توجه کنید. می توانید به صدای امواج گوش دهید، بوی دریا را حس کنید، با ماسه بازی کنید و در میان آنها قدم بردارید، با این حال، هدف اصلی این است که به همه احساساتی که در حال تجربه آنها هستید، توجه کنید و آنها را به عنوان یک کل تجربه کنید، بدون اینکه به یک جزء خاص توجه کنید.هنگامی که تمرین ذهن آگاهی را در ساحل انجام می دهید، ممکن است برخی از فکرهایی از گذشته و یا آینده به ذهنتان بیاید. در این حالت، بهتر است که به آنها توجه کنید، اما هیچ عملی در مورد آنها انجام ندهید. به جای آن، به آنها به عنوان فکرهای گذرا توجه کنید و به تمرکز خود بر روی حالت حاضر برگردید.تمرین ذهن آگاهی در ساحل می تواند به شما کمک کند که با خود و محیط خود هماهنگ شوید و به احساسات و تجربیات خود بیشتر احترام بگذارید. همچنین، می تواند به شما کمک کند که به شادی و قدردانی از زندگی بیشتر برسید.

یکی از دلایلی که ما ساحل را دوست داریم این است که چیزهای زیادی ما را به لحظه حال دعوت می کنند: صدای امواجی که در ساحل می کوبند، پرواز مرغان دریایی، هوای مرطوب و شور و احساس شن بین انگشتان پا. با جلب توجه به تجربه لحظه به لحظه ما، ساحل می تواند مکانی فوق العاده برای تمرین ذهن آگاهی باشد و با انجام این کار، شادی و قدردانی ما از زمان حال را افزایش می دهد.

– مارک کولمن، معلم ذهن آگاهی و نویسنده کتاب “با ذهن خود صلح کنید”.

نمرین ذهن آگاهی در ساحل

با رسیدن به ساحل، سعی کنید که تمام حواس خود را باز کنید و به عنوان یک مشاهده کننده واقعی، فضای اطرافتان را بررسی کنید.ببینید آیا می توانید بدون گم شدن در افکار یا قضاوت ها حضور داشته باشید؟ این فضا، شامل اشیاء، طبیعت، دریا و ساحل می‌شود. برای این کار، بهتر است از حواس اصلی خود یعنی شنوایی، دیدن، بویایی، چشایی و لامسه استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید:  بدویم و ذهن آگاه باشیم

با شنوایی آگاهانه، می‌توانید به آوازهای پرندگان، صدای موج‌های دریا، صدای باد و حتی صدای مردمانی که در ساحل حضور دارند گوش دهید. با دیدن، می‌توانید به رنگ‌ها، شکل‌ها، حرکت‌ها و چیزهای مختلفی که در اطرافتان دیده می‌شود، توجه کنید. با بویایی، می‌توانید به بوی هوای تازه، بوی دریا و بوی گیاهان دسترسی پیدا کنید. با چشایی، می‌توانید به طعم غذاهایی که مردم در ساحل می‌خورند، آگاه شوید و با لامسه، می‌توانید احساس بی نظیر لمس ساحل دریا و حس لمس نسیم دریا روی پوستتان را تجربه کنید.

از طرفی، مراقب باشید که در وسعت افکار ذهنتان گرفتار نگرانی‌ها و قضاوت‌ها نشوید. به جای فکر کردن به مشکلات خود، تمرکز خود را بر روی طبیعت و اطرافتان متمرکز کنید. از آنجایی که این تمرین برای بسیاری از ما خارج از عادت است، ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، اما با تمرین و تمرکز مستمر، می‌توانید به آرامشی عمیق دست پیدا کنید.

سعی کنید روی ماسه دراز بکشید و به بدن خود اجازه دهید استراحت کند. هنگامی که بدن شما در زمین مستقر می شود، کیفیت حمایتی زمین را احساس کنید. به ماهیچه هایتان اجازه دهید هر گونه تنش را رها کنند و افکارتان را رها کنید و به سادگی وارد لحظه حال شوید.

کنار دریا بنشینید. چشمان خود را ببندید و به صدای برخورد امواج در ساحل گوش دهید. بگذارید توجه شما به دورترین چیزی که می توانید بشنوید گسترش یابد. آیا می توانید بدون فکر کردن یا تجسم صداها در مقابل آنها حضور داشته باشید؟

در امتداد دریا با پای برهنه قدم بزنید و اجازه دهید آب دریا به آرامی پاهای شما را بشوید. بافت های مختلف ماسه را در حالی که امواج در آن فرو می روند، احساس کنید. توجه کنید که چگونه شن ها انگشتان و پاهای شما را هنگام راه رفتن ماساژ می دهند و شما را به لحظه حال دعوت می کنند.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام اختلاف بچه ها ذهن آگاه باشیم

هر بار که نفس می کشید، آیا می توانید بوی املاح و عطر هوای دریا را استشمام کنید؟ توجه داشته باشید که چگونه این عطر اغلب خاطرات خاصی را تداعی می کند.

حتما زمانی را برای خیره شدن به افق و تماشای وسعت منظره دریا خصوصا طلوع یا غروب بی نظیرش اختصاص دهید. به ابرها، وسعت آب و فضای اطراف خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که با دیدن این مناظر چه اتفاقی می افتد.

در کنار دریا با رساندن آگاهی به احساسات خود، و با هماهنگ کردن جریان دم و باز دم با امواج دریا، مراقبه کنید و از لحظه لحظه این تجربه بی نظیر برای رشد ذهن آگاهی خود استفاده کنید و بهره ببرید.

 

 

سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *