بدویم و ذهن آگاه باشیم


اگر توانمندی راه رفتن و دویدن دارید لازم است این کار را با ذهن آگاهی (Mindfulness) انجام دهید تا ببینید همین دویدن ها و راه رفتن هایی که ذهنتان آن را ندیده گرفته بود، چگونه تبدیل به فرصتی برای مراقبه و حضور می شود. یکی از چیزهایی که بدون آگاهی انجام می شود همین توانمندی بسیار مفید است. حالا یاد می گیریم که چطور می توانیم دویدن را با ذهن آگاهی تبدیل به تمرینی برای حضور در لحظه کنیم و چطور مراقبه گون زندگی کنیم.

«حرکت کردن دارو است. هنگامی که با پاهای خود هر بار به دنیا متصل می شویم، می توانیم تغییری قدرتمند در حالات ذهنی و عاطفی را تجربه کنیم. دویدن عمیق درمانی و آگاهانه به سادگی بازگشت به دنیای واقعی ارائه می دهد که اغلب خود را از آن دور می بینیم.

– ویلیام پولن، روان درمانگر و بنیانگذار دویدن درمانی پویا

تمرین دویدن ذهن آگاهانه

برای رساندن آگاهی به دویدن لازم است در حال حرکت به سرعت حرکتتان آگاه باشید و با سرعتی حرکت کنید که  در آن راحت باشید. سرعت راحت خودتان را پیدا کنید. این سرعت ثابت نیست و ممکن است بسته به شرایط مختلف متغیر باشد. متغیرهای زیادی در کنترل این سرعت نقش دارند. از وضعیت آب و هوایی بگیر تا خلق و خوی شما.

ابتدا لازم است خودتان را از نیت خود برای دویدن آگاهانه با خبر سازید. من با ذهن آگاهی می دوم. قبل از شروع به اطراف خود با آگاهی کامل نگاه کنید. وضعیت آسمان و آنچه در آن می بینید. وضعیت محیطی که برای دویدن انتخاب کرده اید. این محیط ممکن است سرسبز باشد یا عاری از درخت. به رنگ و بویی که می بینید و استشمام می کنید آگاه باشید. چند بار نفس را به درون بکشید و به وضعیتی که این تنفس در بدن شما ایجاد می کند آگاه باشید.

این مطلب را هم بخوانید:  ذهن آگاهی در مطب پزشک

نسبت به وضعیت بدنی خود هوشیار باشید. به حسی که از لمس کف پای شما با خیابان یا سنگفرش به شما منتقل شده آگاه باشید. به حسی که بدنتان در تماس با لباستان بدیت می آورد هم آگاه شوید. حالا با گام هایی آهسته شروع کنید. یکی از پاهایتان را برای شمردن گام ها انتخاب کنید. فرقی نمی کند کدام پا، چپ یا راست. هر گامی که بر می دارید بشمارید. یک، دو، سه … تا ده بشمارید و باز به ابتدای شمارش باز گردید…

مثل همه تمرینات ذهن آگاهانه وقتی با هجوم افکار مهاجم یا افکار غیر مفید مواجه شدید فقط به حضور آنها هوشیار باشید. آنها را مشاهده کنید ولی به آنها نچسبید ، در مقابلشان مقاومت نکنید و با بازگشت به شمارش گام ها رهایشان کنید.

برای دویدنتان برنامه داشته باشید، مثلا بگویید تا فلان نقطه می دوم. ولی اگر احساس کردید که نمی توانید بدوید بدانید که این پیام از کجا صادر شده؟ آیا این پیام ذهنی است یا بدنتان دیگر قدرت ندارد؟ اگر ذهنتان می گوید دیگر نمی توانید بدوید با رساندن آگاهی به شمارش گام ها این پیام را ندیده بگیرید ولی اگر جسمتان دیگر کشش ندارد، سرعتتان را کم کنید و یا متوقف شوید.

با تمرین دویدن ذهن آگاهانه در اصل شما هم یک تمرین مفید جسمانی انجام داده اید و هم با ذهن آگاهی یک تمرین مراقبه را به خود هدیه کرده اید که فواید بسیار عالی خود را به زودی به شما نشان خواهد داد. سعی کنید این تمرین را روزانه تکرار کنید.

این مطلب را هم بخوانید:  نگهداری نوزاد با ذهن آگاهی

ذهن آگاه باشید.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *