مسافرت ذهن آگاهانه

مسافرت ذهن آگاهانه

مسافرت ذهن آگاهانه


مسافرت ذهن آگاهانه به معنی مسافرت با توجه به هر لحظه حضور ذهن در حال حاضر است. در این نوع مسافرت، فرد با حضور کامل و به دقت در لحظه‌های خود توانایی دارد تا همه جوانب زیبایی را از جمله مناظر طبیعی، فرهنگ و عادات محلی، غذاها و هنرها، زندگی شهری و استراحت نیز تجربه کند.

چگونه ذهن آگاهانه مسافرت کنیم؟

این نوع مسافرت برای افرادی که می‌خواهند از حالت پرتاب شده و مشغول به فکر دنبال کردن برنامه‌های خود برای مسافرت نباشند و به جای آن از لحظاتی که بین پرداختن به نیازهای روزمره آنها هستند، لذت ببرند، مناسب است.

در مسافرت ذهن آگاهانه، هدف اصلی مسافر این است که به آرامش و سکونی دست یابد و با وجود همه مشاغل و همه کارهایی که در زندگی روزمره دارد، لحظاتی را به خود اختصاص دهد و به آرامش برسد. در این نوع مسافرت، مسافر باید به جای فکر کردن به برنامه‌ها و گردش‌های خود، به محیط پیرامون خود توجه کند و با تمامی حواسش به آن جذب شود.

مسافرت ذهن آگاهانه، علاوه بر به دست آوردن آرامش و سکونی، باعث می‌شود که فرد با خودش آشنایی بیشتری پیدا کند، با احساسات و تفکرات خودش آشنا شود و در نهایت به یک شخص بهتر و آگاه‌تر تبدیل شود.

در این نوع مسافرت، فرد با توجه به شرایط محیطی خود، از طبیعت، فرهنگ و زندگی شهری لذت می‌برد و به آرامش و سکونی دست می‌یابد. برای مثال، اگر فرد در محیطی طبیعی قرار دارد، می‌تواند با تمرکز بر وجود خودش در آن محیط، از طبیعت و زیبایی‌های آن لذت ببرد و در نهایت به آرامش و سکونی دست یابد.

این مطلب را هم بخوانید:  در تابستان گرم ذهن آگاه باشیم

در مجموع، مسافرت ذهن آگاهانه، یک روش بسیار موثر برای به دست آوردن آرامش و سکونی است که در عین حال به فرد کمک می‌کند تا با خودش آشنا شود و به یک شخص بهتر و آگاه‌تر تبدیل شود. بنابراین، اگر شما نیز می‌خواهید از یک مسافرت معنوی و ذهن آگاهانه بهره‌مند شوید، باید به تمرین و تمرکز بر روی لحظه‌های حال حاضر خودتان بپردازید و با توجه به محیط پیرامون خود، لحظاتی را به خود اختصاص دهید و به آرامش و سکونی دست یابید.

رفتن به تعطیلات می تواند منجر به آرامش، ماجراجویی و حتی حس درک هیبت شود، چه در حال دیدن یک مکان دیدنی معروف باشید و چه از یک غذای لذیذ محلی لذت ببرید. اما همچنین می تواند استرس زا باشد، مملو از برنامه های سفر ناموفق و انتظارات نابجا. هر اتفاقی که می افتد، برای لذت بردن از تجربه زمان بگذارید. مراقب بودن در تعطیلات می تواند به ما کمک کند تا از هر لحظه، از ماجراجویی های جدید هیجان انگیز گرفته تا بعدازظهرهای آرام آرام، قدردانی کنیم.

– دینا کاپلان، بنیانگذار جامعه مدیتیشن The Path

 

توصیه هایی برای مسافرت ذهن آگاهانه

برای اینکه ذهن آگاهانه سفر کنید، سعی کنید بدون چک لیست به تعطیلات بروید. ببینید آیا می توانید از سر زدن به سایت های توریستی اجتناب کنید و در عوض از احساسات آرام زندگی در لحظه، هر کجا که هستید، لذت ببرید؟ این سفر را به عنوان پرداختن به احساس درونی خود در نظر بگیرید، این بار قرار نیست سبک زندگی عجولانه خود را به مکانی دیگر منتقل کنیم.

این مطلب را هم بخوانید:  ذهن آگاهی هنگام دوش گرفتن

 ریتم جدیدی را آزمایش کنید. برنامه ریزی کنید تا هیچ برنامه ای نداشته باشید. از برنامه ریزی هر چیزی برای روز خود خودداری کنید و ببینید چه احساسی به شما دست می دهد. آیا باعث ایجاد اضطراب می شود؟ آیا احساس می کنید چیزی را از دست داده اید؟ آیا می توانید مکث کنید، روی نفس خود تمرکز کنید و سعی کنید با کمی عدم اطمینان و کاوش برنامه ریزی نشده راحت باشید؟

برای ملاقات با افراد جدید گشوده و پذیرا باشید. از برقراری تماس چشمی، به اشتراک گذاشتن لبخند و شروع یک مکالمه جدید نترسید.

اگر به پارک، رستوران یا جاذبه‌ای فرهنگی برخورد کردید که جالب به نظر می‌رسد، تجربیات جدید را امتحان کنید، حتی اگر در کتاب راهنما نباشند.

در یک کافه یا پارک یا نیمکت خیابانی بنشینید که محلی‌ها در آنجا وقت می‌گذرانند. توجه داشته باشید که افراد چگونه لباس می پوشند، صحبت می کنند یا معماری متفاوتی که خانه ها دارند را ببینید. توجه کنید که آیا بوهای رستوران ها و نانوایی های اطراف نیز متفاوت است.

گاهی خوب است نقشه را کنار بگذارید و کوچه، پس کوچه های جدید را کشف کنید و با فدم زدن و طی مسیر، هیجان دیدن چیزهای تازه را به خود هدیه دهید. در این سفر هر روز لذت پابرهنه قدم زدن و دراز کشیدن روی زمین و ارتینگ را به خود هدیه دهید و از مزایای آن بهره مند شوید.

وقتی خودرو یا پرواز یا کشتی با تاخیر مواجه می شود، سعی کنید درگیر اضطراب نشوید و آن را رها کنید. اگر این بخشی از سفر باشد و به چیزی غیرمنتظره و بهتر منجر شود چه؟ ما هیچ وقت نمی‌توانیم بسیاری از  چیزهایی که اتفاق می‌افتد را کنترل کنیم، اما می‌توانیم نحوه پاسخ خودمان به هر موقعیتی را در طول روز کنترل کنیم.

این مطلب را هم بخوانید:  ذهن آگاهی در ساحل

با نگرش ذهن آگاهانه و ذهن مبتدی همسفر خود را کشف کنید. این فرصتی است که خارج از سبک زندگی عجولانه و با کمک ذهن آگاهی به همدیگر نزدیک شوید.

وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، تلفن و رایانه خود را کنار بگذارید، به نفس خود بازگردید و به احساس خود توجه کنید. آیا در قفسه سینه یا فک خود احساس گرفتگی می کنید؟

اگر چنین است، دوباره به نفس خود برگردید و سعی کنید آن را رها کنید. تلفن خود را دور نگه دارید و سعی کنید کتابی را که همیشه دوست داشتید بخوانید بردارید. این زمان عالی است.

در بهترین زمان های تعطیلات خود، سعی کنید زیاد به احساس خود وابسته نشوید ، مراقب باشید که در هوس چنین لحظاتی گرفتار نشوید.

به احساساتی که احساس می‌کنید توجه کنید، حتی وقتی تصدیق می‌کنید که آنها و این تجربه، ناپایدار هستند. از آنها لذت ببرید حتی در حالی که می دانید در نهایت زمان بازگشت به خانه فرا خواهد رسید.

از سفر خود لذت ببرید و تجربیات ذهن آگاهانه خود را پرورش دهید و بابت این بینش تازه ای که کشف کردید سپاسگزار باشید.

 

سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *