در تابستان گرم ذهن آگاه باشیم

در تابستان گرم ذهن آگاه باشیم

در تابستان گرم ذهن آگاه باشیم


چطور میشود که در تابستان گرم ذهن آگاه باشیم ؟ تابستان، فصلی است که در بعضی مناطق با گرمای فراوان همراه است. اگر شغل شما نیازمند حضور در فضای باز و آفتابی است، این چالش همیشه همراه ما خواهد بود. در این مواقع، ذهن آگاهی و تلاش برای حضور در لحظه می تواند به شما کمک کند تا از این فرصت سخت بهره گیرید. مثلاً زمانی که توانستید در حالت حضور ذهنی به فضای بیرونی بپردازید، می توانید با تمرکز بر روی تنفس، تحرک و شنیدن موسیقی یا صدای طبیعت، از گرما حتی در لحظات سخت به عنوان فرصتی برای حضور بهره ببرید.

ولی چگونه این کار را انجام دهیم؟ برای آموختن این موضوع لازم است تا انتهای مطلب از مجموعه زندگی ذهن آگاهانه (Mindfulness) در مدرسه ذهن آگاهی همراه من باشید.

گرمای زیاد و هوای گرم تابستان می‌تواند بر خلق و خو و سلامت جسمانی تأثیر بگذارد. مواجهه با شرایط  حضور در هوای گرم همراه با هوشیاری می تواند به ما کمک کند تا دریابیم که صلح و شادی امکان پذیر است، حتی در زیر نابخشودنی ترین پرتوهای خورشید.

– بریون میشل ، معلم ذهن آگاهی

در هوای گرم تابستان زمانی که متوجه سوزن سوزن شدن اشعه خورشید روی پوست خود، یاحس ییرون زدن قطره های عرق روی پیشانی، یا حس چسبندگی روی پوست خود می شوید، سعی کنید این کار را با آگاهی بدون قضاوت انجام دهید. آیا می توانید احساساتان را بدون اینکه تفسیر کنید در مورد اینکه اوضاع چقدر وحشتناک به نظر می رسد، حس کنید؟

این مطلب را هم بخوانید:  مسافرت ذهن آگاهانه

ببینید آیا می توانید احساس خوشایندی را در این بین کشف کنید؟ خود را از محیط جدا کنید، از منظری دیگر به این شرایط نگاه کنید. آیا گرمای دلپذیری در بدن شما وجود دارد؟ اگر باد می وزد حس کنید آیا الان وزش نسیم روی پوستان طراوت می بخشد؟

همانطور که این پذیرش ملایم را به احساسات خود (چه خوشایند و چه ناخوشایند) می آورید، به این نکته آگاه شوید که وقتی تجربه شما، رنگ قضاوت به خود نمی گیرد چه اتفاقی می افتد. بردبارتر هستید؟ کنجکاوتر هستید؟ یا گشوده تر و پذیرا تر؟

اگر گرما باعث بی قراری شما شده یک سایه در فضای باز (یا بسته) برای انجام مراقبه ای کوتاه پیدا کنید، آگاهی خود را به پاهای خود بیاورید. کفش های خود را در بیاورید. احساس کنید پرز فرش، سرامیک، سنگفرش، خاک، ماسه یا برگ های چمن انگشتان پایتان را قلقلک می‌دهند. وقتی به آرامی روی زمین راه می روید، چند قدم آگاهانه بردارید و به هر احساسی که از این طریق بدست می آورید توجه کنید.

وقتی گرما اوج می گیرد، ممکن است انرژی ما به اندازه زیادی تحلیل برود بنابراین اگر می توانید در وسط روز استراحت کنید. این تغییرات طبیعی را با شفافیت و پذیرش ملاقات کنید. به جای مبارزه با خستگی، از آن به عنوان فرصتی برای کاهش سرعت و نفس کشیدن استفاده کنید. ببینید چگونه نفس کشیدنتان می‌تواند یک انفجار لحظه‌ای از خنکی همراه با انرژی حیات بخش به شما هدیه می دهد.

ولی در این بین ذهن ممکن است باز سراغ ناخوشایندی های وضعیت فعلی برود. وقتی افکار شما به ویژگی های ناخوشایند گرما برگشت، فقط به آن فکر توجه کنید و از آن آگاه باشید بدون اینکه تلاش کنید که آن را تجزیه و تحلیل کنید یا سعی کنید این ناخوشایندی را به چیز دیگری گره بزنید، صرفا مشاهده گر بدون قضاوت باشید و فقط از این افکار به عنوان فرصتی برای رها کردن و شروع دوباره استفاده کنید. مشاهده نحوه عملکرد ذهن، بخشی از تمریناتی است که ما در مجموعه زندگی ذهن آگاهانه انجام می دهیم.

این مطلب را هم بخوانید:  هنگام بیماری هم ذهن آگاه باشیم

تمرینات مدرسه ذهن آگاهی در مورد تمرکز حواس و مشاهده گری، راهی برای تمرین قرار گرفتن در لحظه حال و پذیرش است، تا اجازه دهید آرامش و شادی طبیعی ما اجازه پیدا کند خودش را بروز دهد.

 

ذهن آگاهی با سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *