ذهن آگاهی هنگام خرید

ذهن آگاهی هنگام خرید

ذهن آگاهی هنگام خرید


ذهن آگاهی هنگام خرید را چطور تمرین کنیم؟ خرید خواربار و اقلام روزانه بر خلاف ظاهرش، یک وظیفه‌ی پرکار و بی وقفه است که شاید افراد بسیاری آن را نپسندند چرا که ممکن است به دلیل اتلاف وقت و شلوغی فروشگاه، ناراحت‌کننده به نظر برسد.

با این حال، به جای اینکه در برابر این تجربه مقاومت کنیم، بهتر است کنجکاو باشیم و از این فرصت را برای یادگیری در مورد خود و دنیای اطرافمان بهره‌ ببریم. به عنوان مثال، می‌توانیم با مشاهده محصولات و لمس آنها فرصتی برای ذهن آگاهی به خودمان اعطا کنیم.

بنابراین، با باز شدن در برابر این تجربه، می‌توانیم به خودمان و دنیایی که در آن زندگی‌مان می‌کنیم، نزدیک‌تر شویم.

«عجله در خرید خواربارفروشی برای از بین بردن آن آسان است زیرا وقت گیر است و می تواند ناخوشایند باشد. اما به‌جای مقاومت در برابر کار، کنجکاو شوید و در برابر این تجربه باز شوید و از آن به‌عنوان فرصتی برای یادگیری در مورد خود و دنیای اطرافتان استفاده کنید.» – دونالد آلتمن، معلم ذهن آگاهی و نویسنده کتاب “جعبه ابزار ذهن آگاهی”.

تمرین ذهن آگاهی هنگام خرید

خرید خود را از قبل برنامه ریزی کنید. دانستن آنچه در فروشگاه نیاز دارید می تواند به شما در جلوگیری از حواس پرتی ناخواسته کمک کند. همچنین می تواند به مهار هر گونه تمایلات خود به خودی که ممکن است هنگام سرگردانی در راهروی فروشگاه به وجود بیاید، کمک کند.

قبل از رفتن به فروشگاه، دو یا سه نفس عمیق بکشید. این خرید می تواند یک تجربه فوق العاده باشد.

این مطلب را هم بخوانید:  چای بنوشیم و ذهن آگاه باشیم

حتی زمانی که با مناظر، بوها و صداهای مختلف در فروشگاه روبرو می شوید، تنفس عمیق و آگاهانه می تواند به شما کمک کند بیشتر حضور داشته باشید.

در حین خرید حتما فروشگاه را با تمام حواس خود تجربه کنید. چه رایحه هایی را متوجه می شوید؟ چه رنگ ها، شکل ها و تصاویری را می بینید؟ پاهای خود را روی زمین و سبد مواد غذایی را در دستان خود احساس کنید. اگر ذهن شما شروع به سرگردانی کرد، فقط به آن توجه کنید و به تنفس خود بازگردید.

همانطور که اقلام مورد نیاز خود را انتخاب می کنید، آگاه باشید که آنها از کجا آمده اند – میوه ها و سبزیجات از مزارع و کالاهای بسته بندی شده از کارخانه ها. اگر در حال خرید محصولات حیوانی هستید هم این آگاهی را در نظر بگیرید. تا میتوانید این آگاهی را وسعت دهید. اگر از محصولات کشاورزی استفاده می کنید تا جایی که می توانید به منشاء آنها آگاه شوید.

شکرگزار باشید. همانطور که به این فکر می کنید که این غذا از کجا آمده است، لحظه ای را برای قدردانی از انتخاب هایی که دارید و دسترسی خود به فراوانی را در نظر بگیرید و سپاس را در قلب خود جاری کنید. مثلا وقتی بستنی خریدید به این آگاه باشید که آفتاب و خاک و علفزار و باد هم در رسیدن این بستنی به دست شما نقش داشته اند و برای همین از همه اینها تشکر کنید و حس اتصال خود را به زندگی تقویت کنید.

هنگام پرداخت پول، نگرانی و ناراحتی نداشته باشید و برای کسانی که در فروشگاه کار می کنند و کسانی که به هر نحوی در ارایه این محصولات و آماده سازی آنها برای شما تلاش کرده اند را در نظر بگیرید و برای همه آنها آرزوی برکت و شادکامی داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید:  بدویم و ذهن آگاه باشیم

 

سید مسعود علوی پور

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *