ذهن آگاهی در مطب پزشک


هیچ کس نمی‌تواند از درد و ناراحتی جسمی در طول زندگی‌اش فرار کند. این دردها می‌توانند باعث عدم تمرکز و حضور در زندگی شوند و بیماری‌هایمان را تشدید کنند. بنابراین، نباید از درمان صحیح و به موقع این دردها غافل شویم و سعی کنیم به آن‌ها اهمیت بدهیم تا زندگی بهتری را تجربه کنیم. ذهن آگاهی در بسیاری از لحظات زندگی به ما کمک می کند. اینجا هم، تمرین ارتباط ذهن آگاه با جسم می‌تواند باعث کاهش اضطراب و ناراحتی شود و باعث شود رابطه بهتری با کسانی که قصد کمک به ما را دارند ایجاد کنیم.

“در زندگی، ارتباط با دیگران بسیار حائز اهمیت است، اما متاسفانه در لحظاتی که بیشترین نیاز به ارتباط مفید داریم، عمدتاً با اضطراب و ناراحتی مواجه می‌شویم. اگر به حالت اضطرابی پاسخ بدهیم، عمدتاً سکوت می‌کنیم، رفتار نامتعادل داریم یا به دنبال آرامش هستیم. اما این واکنش‌ها به ما در کار با پزشکان کمکی نمی‌کنند. بهترین راه برای تجربه‌ی بهتر، پرسش پرخطر، به اشتراک گذاشتن لحظه‌ی آسیب‌پذیری و یا بحث در مورد علائم است. بنابراین، برای بهبود ارتباط با پزشکان، به ملاحظه‌پذیری نیاز داریم و باید به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان با دیگران روی آوریم.”

چطور در مطب پزشک ذهن آگاه باشیم؟

  • قبل از اینکه وارد مطب دکتر شوید، جلوی در مکث کنید و نفس عمیق بکشید و به آرامی تا عدد سه بر روی دم و بازدم بشمارید.
  • پس از نشستن در اتاق انتظار، در حین منتظر ماندن روی تنفس خود تمرکز کنید و دم و بازدم را هر کدام تا 10 بشمارید.
  • با پذیرش کامل به درون خود نگاه کنید و به دلیل مراجعه تان به پزشک، توجه کنید. آیا نگرانید یا می‌ترسید؟ آیا دردی دارید؟
  • اگر دچار نگرانی یا ترس هستید، به خودتان اجازه دهید این احساسات را داشته باشید. درک کنید که در حال حاضر قرار نیست کاری در مورد این احساسات انجام دهید. فقط بگذار آنها باشند. به همین دلیل است که شما اینجا هستید.
  • در اتاق معاینه، هنگام نشستن روی صندلی انتظار به هوای خنک، نورهای روشن یا رنگی و احساس آویزان شدن پاهای خود توجه کنید.
  • جهانی بودن بیماری و مرگ و میر را تصدیق کنید. اغلب ما احساس می کنیم که رنج ما را منزوی می کند و ما را از لحظه حال خارج می کند، اما از آنجایی که رنج اجتناب ناپذیر است، این تجربه ای است که ما با دیگران به اشتراک می گذاریم. به خودتان اجازه دهید این ارتباط را احساس کنید.
    اکنون که نزد پزشک هستید، یک نفس عمیق دیگر بکشید و متعهد شوید که آنچه را که برای کمک به شما باید بدانند را با آنها در میان بگذارید.
این مطلب را هم بخوانید:  کتاب بخوانیم و ذهن آگاه باشیم

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *