هنگام اختلاف بچه ها ذهن آگاه باشیم


درگیری فرزندان یک خانواده و بچه های هم سن و سال با یکدیگر تا حدود زیادی طبیعی و حتی سالم است. این باعث می شود که آنها یاد می گیرند که مرزهایشان را تعیین کنندو خواسته های خود را بیان کنند و ییاموزند که نه تنها دارایی هایشان، بلکه تجربیات خود را نیز به اشتراک بگذارند.

 

تابستان است و برای بسیاری از والدین این بدان معناست که بچه‌ها بیش از حد معمول در خانه هستند. خواهر و برادرها می توانند یکدیگر را به شدت دوست داشته باشند و در عین حال به شدت با هم دعوا کنند – اغلب در همان بازه زمانی چند دقیقه. اگر شروع به دعوا کردند، آرام، با محبت و با حمایت باشید. از این تجربه به عنوان فرصتی برای کمک به آنها استفاده کنید تا دیدگاه یکدیگر را ببینند و در مواجهه با تعارض ها پاسخ آگاهانه تری را انتخاب کنند.”

– کایا رومن، نویسنده ” طرح شادی “.

هنگامی که این اتفاق افتاد نفس عمیق بکشید و فرزندانتان را تشویق کنید که آنها هم همین کار را انجام دهند.

وقتی بچه ها آرام شدند، یک تمرین تنفسی را با هم امتحان کنید: در حالی که به آرامی، بی صدا، تا چهار می شمارید، نفس را به درون بکشید. سپس نفس خود را تا شماره چهار نگه دارید، بعد در حالی که تا چهار می‌شمارید به آرامی نفس خود را بیرون دهید و قبل از اینکه دوباره نفس بکشید تا چهار بشمارید. چند دقیقه این کار را تکرار کنید و متوجه شوید که آیا شما و کودکان در پایان این تمرین احساس متفاوتی دارید یا خیر.

این مطلب را هم بخوانید:  ذهن آگاهی هنگام خرید

همدلی را تمرین کنید. سعی کنید بفهمید که چرا بچه ها ناراحت هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، ببینید آیا می توانید از واکنش تند یا عصبانی شدن با آنها به دلیل دعوا اجتناب کنید. در عوض، سعی کنید به آنها کمک کنید تا احساسات و دیدگاه یکدیگر را درک کنند. از آنها بپرسید که آیا می توانند دلیل ناراحتی دیگری را بفهمند؟

قدردانی می تواند ابزار قدرتمندی باشد. مهم نیست که رفتار بچه های شما در حال حاضر چقدر آزاردهنده است، لازم است بابت وجود آنها شکرگزار باشید و فراموش نکنید که آنها چه هدیه گرانبهایی هستند. از آنها هم بخواهید که در مورد یکدیگر چیز خوبی بگویند.

موسیقی را زیاد کنید و شروع به رقصیدن کنید. تمرکز حواس به معنای حضور و توجه شما به لحظه حال است، از جمله آگاهی به صداها و احساساتی که می توانید با آگاهی بر آنها لذت ببرید. برای بچه ها سخت است که وقتی در حال رقصیدن هستند دعوا کنند.

بچه ها به شدت تحت تاثیر پاسخ ها و رفتارهای ما هستند. وقتی ما به عنوان والدین با چالش‌ها کنار می‌آییم، فرزندانمان هم یاد می‌گیرند که چگونه روی راه‌حل‌ها تمرکز کنند تا اینکه در برابر مشکلات له شوند.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *