در خلق آثار هنری ذهن آگاه باشیم


آیا می شود در خلق آثار هنری ذهن آگاه باشیم و با هنر ذهن آگاهی را تمرین کنیم و با این روش مراقبه کنیم؟ پاسخ مثبت است. هم با خلق هنر می شود ذهن آگاهی را تمرین کرد و هم اینکه در رابطه ای متقابل، این کار باعث می شود آثاری خلاقانه تر به دنیا هدیه بدهیم.

«هنر راهی طبیعی برای تمرین ذهن آگاهی است. رنگ ها، بافت ها و صداهای خلقت ما را به لحظه می کشاند. برای مدیتیشن از طریق هنر به هیچ آموزش قبلی نیاز ندارید، فقط به تمایل به نقاشی مانند یک کودک، با آزادی و حس کنجکاوی نیاز دارید. – ایمی ماریکل، هنرمند، هنردرمانگر و موسس استودیوی هنری Mindful

مهم نیست که چقدر خود را ماهر یا غیر ماهر می دانید، با ذهن مبتدی به هنر خود نزدیک شوید: به جای نتیجه روی صفحه، بر روند خلق اثز تمرکز کنید.

مثلا اگر نقاش هستید، با کشیدن یا نقاشی چیزی که هر روز می بینید، مانند لیوان قهوه خود، شروع کنید، یا سعی کنید یک شکل تکراری مانند دایره یا مثلث را نقاشی کنید. در مورد کامل کردن آن نگران نباشید، فقط به این روند رسیدگی کنید.

وقتی با این تمرین راحت شدید، می‌توانید برای مدت طولانی‌تری کار کنید، اما مانند هر تمرین مراقبه ای، تمرین‌های کوتاه ابتدایی احساس راحتی بیشتری به مراقبه گر هدیه می کنند.

به تجربه طراحی یا نقاشی از طریق حواس خود توجه کنید. توجه کنید که قلم، مداد یا قلم مو در دست شما چه حسی دارد. سرد است یا گرم، صاف یا خشن، سنگین یا سبک؟ آیا به راحتی روی صفحه می لغزد یا برای جابجایی آن به فشار کمی نیاز دارد؟

این مطلب را هم بخوانید:  ذهن آگاهی هنگام خرید

همانطور که آثار هنری خود را مشاهده می کنید، از نزدیک به آن نگاه کنید. ماهیت خطوط یا قلم موها در صفحه شما چیست؟ صاف هستند یا ناهموار؟ روشن یا تاریک؟

به جای اینکه آن را خوب یا بد قضاوت کنید، با کنجکاوی و پذیرش به روند خلق هنر نزدیک شوید.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *