سرعتتان را کم کنید و حاضر باشید


سرعتتان را کم کنید و حاضر باشید: به ما آموخته شده که برای زندگی موفق باید به سرعت به امور خود بپردازیم، کارهایمان را تکمیل کنیم و وظایف روزانه را انجام دهیم. هرچه سرعت بیشتر، موفقیت بزرگتر. ولی آیا این موضوع صحت دارد؟ به نظر می رسد در میان این سرعت ما جواهر گرانقدری به نام خوشبختی را گم می کنیم با وجود اینکه در دسترس ما قرار دارد.

خیلی اوقات فرصتی برای لذت بردن از لحظات آرامش و شادی را از دست می‌دهیم. با تلاش مداوم برای دست‌یابی به موفقیت، ممکن است از حس خوشبختی و رضایت زندگی کناره‌گیری کنیم. خوشبختی یک حالت روحی است که نیاز به آرامش و تمرکز دارد، اما سرعت زندگی مدرن، آرامش را از ما می‌گیرد و ما را در حالی که در تلاش برای رسیدن به هدف‌هایمان هستیم، به سمت استرس و اضطراب هدایت می‌کند. بنابراین، باید سرعت خود را کم کنیم و به آرامش و خوشبختی در زندگی اهمیت بدهیم.

شاید تصور ما بر این باشد که خوشبختی زمانی اتفاق می افتد که سطح زندگی خود را بهبود ببخشیم، به اهداف خود برسیم، در کسب و کار خود موفق شویم یا تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان برسانیم. شاید وقتی به آن سفر روایی برویم لمسش کنیم یا شاید زمانی که فرصتی برای استراحت پیدا کنیم بیاید.

اما واقعیت این است که خوشبختی یک حالت روحی است که در هر لحظه می توانیم آن را تجربه کنیم. خوشبختی از لذت بردن از لحظه های کوچک در زندگیمان، از ارتباطات معنادار با دیگران و از احساس قدردانی برای چیزهایی که در زندگیمان داریم، نشأت می گیرد. بنابراین، اگر به دنبال خوشبختی هستیم، باید به خودمان اجازه دهیم تا در هر لحظه از زندگیمان لذت ببریم و با محیط اطرافمان همدلی داشته باشیم. این آگاهی و تمرکز بر لحظه حاضر می تواند ما را به سوی یک زندگی خوشبخت و رضایتمند سوق دهد.

این مطلب را هم بخوانید:  آگاهی از لحظه حال زندگی را معنا می بخشد

شاید فردا…

ولی من می گویم خوشبختی همین الان هم در دسترس شماست. بیایید این را با هم امتحان کنیم:

  • به جای عجله کردن، سرعت خود را کم کنید.
  • مکث کنید تا از لحظه کنونی لذت ببرید.
  • واقعاً به همه چیز در لحظه توجه کنید و حتی چیزهای کوچکی را برای قدردانی پیدا کنید.
  • قدردان چیزهای باشید که همین الان اینجا هست.
  • اجازه دهید چیزهایی که شما را آزار می دهند فقط در زندگی حضور داشته باشند، بدون اینکه با آنها دعوا کنید، بدون اینکه آنها را از خود دور کنید.
  • اجازه ندهید مسایل کوچک شما را آزار دهند چون جیزی پیدا نمی شود که ارزش خراب کردن این لحظه را داشته باشد.

بگذارید زیبایی این لحظه مثل یک موج گرم بر ساحل تو فرود آید.

اینها چیزهایی است که قبلاً شنیده ایم و آنها را می دانیم. اما آنها را انجام نمی دهیم چرا که نکته اصلی انجام این امور تمرین آنهاست و این مقاومت ذهن است که نمی خواهد بگذارد ما کاری انجام دهیم که سلطه اش را بر وجود ما به خطر بیندازد. بجای تن دادن به وسوسه شروع تمرین از فردا یا از وقتی دیگر، همین الان به لحظه بیایید و لذت حضور را به زندگی خود تقدیم کنید.

ادامه دادن به اموری که قبلاً شنیده ایم ولی هنوز به آنها عمل نکرده ایم، ممکن است به نظر سخت و ناقص به نظر بیاید. در واقع، این احساس مقاومت ذهنی است که مانع از انجام این امور می شود. تمرین کردن و شروع به این امور، می تواند به عنوان درمانی برای این مقاومت ذهنی عمل کند. بنابراین بهتر است به جای به تعویق انداختن این کارها، از همین حالا و لحظه ای که داریم، شروع کنیم و بیاییم لذت حضور را در زندگی خود تجربه کنیم.

این مطلب را هم بخوانید:  راهنمای مرحله به مرحله برای ذهن آگاهی در محیط کار

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *