چهارشنبه سوری هم ذهن آگاه باشیم

چهارشنبه سوری هم ذهن آگاه باشیم

چهارشنبه سوری هم ذهن آگاه باشیم


آیا می توان در جشنی مثل چهارشنبه سوری هم ذهن آگاه باشیم؟ ما ایرانیان از دیرباز جشنی داریم به نام چهارشنبه سوری که چندین سال است از فلسفه کهن خود دور شده و بیشتر به فضای جنگ و نبرد نزدیک شده است. اما چه می شود اگر با رساندن آگاهی به افکار و رفتار و انتخاب هایمان جشنی با آگاهی و حضوربرگزار کنیم و این جشن را به فضایی برای حضور در لحظه تبدیل کنیم؟ آیا می توان با رساندن آگاهی به جشنمان، مراقبه و مدیتیشن را به نوعی دیگر درک کنیم؟ در این متن از مدرسه ذهن آگاهی به این موضوع خواهیم پرداخت پس تا انتهای مقاله با من باشید.

چهارشنبه سوری ذهن آگاهانه

فراگیر شدن ذهن آگاهی (Mindfulness) یا مایندفولنس در جامعه، از طریق امور مختلفی مانند برگزاری جشنهای آگاهانه، حتی می تواند به گسترش فرهنگ ذهن آگاهی در جامعه کمک کند و باعث شود که مردم به طور فعالانه در زندگی خود از آگاهی استفاده کنند. با این روش، می توانیم به دنبال اهدافی مانند حفظ ارزش های فرهنگی، افزایش هوش فرهنگی، ارتقای انسانیت و پایداری اجتماعی بپردازیم.

اگر جشن چهارشنبه سوری را به یک فرصت برای آگاهی و ارتقای فرهنگ جامعه تبدیل کنیم، می توانیم به دنبال تقویت و افزایش ذهن آگاهی در جامعه باشیم. این می تواند به افزایش هوش فرهنگی مردم، تقویت و تثبیت ارزش های فرهنگی، افزایش انسانیت و پایداری اجتماعی کمک کند.

به عنوان یک جامعه، ما باید به دنبال تغییر و بهبود فرهنگ خود باشیم و برای این کار، باید از هر فرصتی که برای افزایش آگاهی و تقویت فرهنگ داریم، استفاده کنیم. جشن چهارشنبه سوری می تواند یک فرصت عالی برای این کار باشد. به همین منظور، باید این جشن را به یک فرصت برای ذهن آگاهی، حضور و تقویت فرهنگ تبدیل کنیم.

این مطلب را هم بخوانید:  کتاب بخوانیم و ذهن آگاه باشیم
هنگامی که با چشمان باز مدیتیشن می کنیم، می توانیم از جزئیات دیداری که اغلب در زندگی روزمره خود را از دست می دهیم آگاه شویم و همچنین متوجه می شویم که چگونه محیط می تواند بر تجربه درونی ما تأثیر بگذارد. این موضوع می تواند به ما کمک کند تا با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنیم، زیرا مشخص می شود که ما در واقع از محیط جدا نیستیم و بخشی از محیطی هستیم که در آن زندگی می کنیم. تماشای آتش بازی (مشاهده آگاهانه نورهای قدرتمند گرفته تا صداها، بوها و جمعیت) زمان مناسبی برای تمرین در میان هجوم تحریکات است –

تمرین چهارشنبه سوری ذهن آگاهانه

و اما چطور می شود یک چهارشنبه سوری ذهن آگاهانه برگزار کرد؟ اگر قصد آتش بازی دارید، از لوازم آتش بازی استاندارد و بی خطر استفاده کنید. همانطور که جشن آتش بازی در حال شروع است، به بدن و تنفس خود توجه کنید. قبل از شروع آتش بازی به آسمان نگاه کنید.
اولین انفجار نور چگونه است؟ چگونه آسمان را تغییر می دهد؟ هنگامی که آتش بازی در حال انجام است، سعی کنید خطوط نور که در آسمان بالا می روند را دنبال کنید. به اولین لحظه ظاهر شدن آن توجه کنید و آن را تا لحظه آخر در حالی که محو می شود، ببینید.
به یاد داشته باشید که هر از گاهی نفس خود را احساس کنید. ریتم تنفس شما تند است یا کند؟ آیا استنشاق شما عمیق است یا کم عمق؟
همچنین ممکن است متوجه افکار و احساساتی شوید که به وجود می آیند. سعی کنید آنها را قضاوت نکنید – فقط به آنها اجازه دهید به عنوان بخشی از تجربه شما در کنار مناظر و صداها حضور داشته باشند و به عنوان یک پدیده طبیعی مانند امواج اقیانوس یا ابرهای گذرایی که می آیند و می روند مشاهده گر آنها باشید.
اکنون سعی کنید میدان دید خود را برای نمایش کامل آتش بازی افزایش دهید. به آتش هایی که بر افروخته شده نگاه کنید. سعی کنید اگر خود شما هم برگزار کننده این مراسم هستید به نحوی این کار را انجام بدهید که کمترین آسیب را به محیط وارد کنید. اگر آتشی افروختید در فضایی محدود این کار را انجام دهید و سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که از قرارگیری مستقیم آتش روی زمین جلوگیری کند.
دیدن شادی مردم، شعله های آتش،آسمان نورانی و مشاهده آگاهانه هر انفجار نور یادآور لذت بخشی از ماهیت در حال تغییر تجربه ما است و فرصت جدیدی برای تمرین ذهن آگاهی است.

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *